-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
– Vi har en hypermoderne modellrange for øyeblikket, som vi bør få full uttelling på
Ambisjonen om 120 registrerte nybiler var utenfor rekkevidde for DAF i Norge i et urolig og uforutsigbart 2022. Men pilene peker rett vei, og med lyspunkter i sikte nekter Atle Havig i Nordic Truckcenter å legge lista lavere i år.
– Jeg hadde håpet å få levert flere biler i 2022 enn vi har klart. Flere av bilene som ble bestilt høsten 2021 ble levert ut først kort tid før nyttår i fjor. Kunder som skulle hatt biler i fjerde kvartal 2022 får bilene først nå i første kvartal 2023. Endelig har det nå kommet mange biler til Norge som står i Råde, men det er jo en lang prosess med påbygg og registrering før de kan leveres ut, sier Atle Havig, leder for Nordic Truckcenter AS.
– Er det i produksjonen det har stoppet opp?
– Ja, det har vært utfordringer med enkelte komponenter. I tillegg har salget av de nye modellene tatt av i flere av de store markedene. Fabrikken i Eindhoven har økt kapasiteten fra 260 til 300 biler om dagen. Samtidig har komponentmangelen ført til at det tidvis har stått opptil 8.000 «nesten ferdige» biler i Eindhoven i påvente av å få de siste komponentene montert. DAF har leid en hel nedlagt flyplass til formålet.
– 59 biler i fjor er 13 mer enn året før, men hvor mange biler hadde dere registrert i 2022 om alt gikk på skinner?
– Rundt 120 vil jeg tro. I det siste har dette bedret seg veldig, så nå kommer det mange biler.
– Snakker vi 150 biler i 2023 da?
– Jeg vil nok heller si rundt 120.
– Selger dere fremdeles på «nyhetens interesse» for den nye modellserien – eller må dere jobbe mer for hvert salg nå?
– Jeg vil si vi fremdeles får mye oppmerksomhet i markedet med de nye modellene, for vi er fremdeles alene om å ha den størrelsen på førerhuset – og det vekker stor interesse. Samtidig er komforten på toppnivå, og bilen er konkurransedyktig på totale eierskapskostnader og forbruk. Drivstofforbruket er stadig mer viktig. Nå er ikke antall hestekrefter like avgjørende. 530 hestekrefter som vi nå tilbyr, får vi sjelden noen innvendinger mot.
– Dere har et momentum nå, med nye biler. Er organisasjonen stor nok til at dere får utnyttet potensialet?
– Vi er en liten men meget effektiv organisasjon i dag, med tanke på antall biler vi får ut per ansatt. Samtidig har vi en hypermoderne modellrange for øyeblikket som vi bør få full uttelling på.
– Hvor store kan DAF bli i Norge med dagens organisasjon?
– 120 biler er nok omtrent der grensen går for hva vi kan håndtere. Får vi tak i flere folk kan vi klare flere biler, men per nå er rundt 100 biler i Norge det som er målet til DAF-fabrikken.
– Når kommer den nye, «lillebroren» XD ut i det norske markedet?
– Vi har en demobil klar nå. Bilen ble vist frem som chassis på Oslo Motor Show, og modellen rulles ut for fullt nå i 2023.
– Hva blir volummodellen for DAF i Norge?
– Det blir de store XF og XG. Men i distribusjonssegmentet er XD en hypermoderne bil. Støysvak og kanskje den sikreste bilen på markedet, og den eneste lastebilen som fra 2025 er godkjent for å kjøre i innerste by i London – på grunn av sikkerheten i form av sikt. Frontruten er lav, og med nærsiktsvindu i døra og flere kameraer er det god oversikt rundt hele bilen.
– Får dere solgt på argumentet om sikkerhet?
– Ja, mange er opptatt av det.
– Hva skjer med alternative drivstoff og drivlinjer?
– DAF satser stort på elektriske lastebiler og har bygget en egen fabrikk i Eindhoven hvor det kun skal produseres elektriske lastebiler. Samtidig utforsker de hydrogen som drivstoff i forbrenningsmotorer, noe jeg tror DAF er ganske alene om. I USA jobber Paccar, som eier DAF, med brenselceller i et samarbeidsprosjekt med Toyota.
– Når får vi se elektriske DAF i Norge?
– Vi har solgt to biler, til to ulike kunder, av de nye modellene som ble vist på IAA sist høst. Det er snakk om en distribusjonsbil og en trekkvogn. Den nye generasjonen går i produksjon i uke 13 på den nye elbil-fabrikken. Vi skal levere disse til kundene i løpet av 2023.
– Hvordan er interessen for elektriske lastebiler?
– I Norge er mange interessert, men nå kommer «de andre» landene også etter for fullt. Det vil bli mer rift om disse bilene også.
– Hva med skalerbarheten i elbilene?
– På disse nye modellene kan kunden velge antall batterier etter hvilken type kjøring og behov man har. Minimum er tre batterier, så kan man legge på ett eller to til. Det er ikke noe poeng å kjøpe med flere batterier enn man trenger, fordi det er unødig både kostnad og vekt. Vi prøver å perfeksjonere bilen til det den skal brukes til.
– Hva er ambisjonene deres for elektriske lastebiler i Norge?
– Målet er å få ut noen. Ser vi fem år frem i tid skal 30 prosent være elektrisk ifølge EU-målene, så andelen må raskt opp.
– Hvor gode er dere på å selge serviceavtaler?
– Andelen serviceavtaler er for tiden på 89 prosent. Det er den høyeste andelen i Norden i DAF-systemet, noe vi er fornøyd med. Serviceavtale gir kundene en økonomisk forutsigbarhet.
– Noen nye segmenter dere skal jobbe mer med?
– Vi har ikke vært så aktive i anleggssegmentet, men kommer til å bli det nå som vi har fått nye aktuelle produkter der i form av XFC og XDC. Det er nok ikke et enkelt marked å komme inn i, og DAF er historisk sett et trekkvognmerke.
– Hvordan blir markedet i 2023?
– Totalmarkedet tror jeg skal noe ned fra 2022.