-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Styrket selvtillit for DAF i Norge
Med ny modellserie på plass er Atle Havig i Nordic Truckcenter klar for å slåss i de tyngre vektklassene igjen. I fjor ble det registrert 46 DAF i Norge, i år er ambisjonen 120.
– 2021 ble et bra år på mange måter. DAF introduserte sin nye modellserie midtveis i året, og det sørget for All Time High-salg for DAF i hele Europa. Salgsstarten gikk i juni en gang, og fabrikken har på det meste fått inn over tusen ordre om dagen, sier Atle Havig, leder for Nordic Truckcenter AS.
– Hvordan var det for dere i Norge?
– Vi solgte over 70 biler av den nye modellen fra juni og ut året. Det er vi veldig fornøyd med, med tanke på at kun noen få kunder har vært på fabrikken og sett bilen. Ellers har de kun sett bilder. Interessen er stor.
– Hva vekket nordmenns interesse for DAF igjen?
– Den nye store hytta har mye å si. Ikke bare er den stor, den har ny design inn- og utvendig. At en sjåfør har en halv meter mer boltreplass i hytta har mye å si. Per nå er DAF de eneste som har klart å bygge en ny bil som oppfyller artikkel 9A i EU-direktivet 9653, som gjør at bilen kan være en halv meter lenger enn andre – uten at det regnes med i lengden. Reglene kom høsten 2019.
– Hvor mange velger den største hytta så langt?
– Jeg vil anslå 90 prosent. For Norge blir det volumselgeren.
– Selger nyheten seg selv – eller har dere gjort noe riktig også?
– Vi har prøvd å markedsføre oss mer enn tidligere, men det selges også en del på nyhetens interesse. I tillegg til DAF-kunder som vil bytte ut bilene sine selger vi en del til kunder vi aldri har hatt et forhold til, som kommer fra andre merker. Jeg er godt fornøyd med salget i den første perioden.
– Sett bort fra den nye modellen, hvordan gjorde dere det i fjor?
– Litt bedre enn året før. Vi har satset litt på DAFs ferdigbygde 12 tonns skapbil, med aerodynamisk skap på. Den har vi solgt dobbelt så mye av som året før, og satser på alltid å ha den på lager.
– Hva er status for leveringstid?
– Det forandrer seg hele tiden. De som bestiller nå får bil et stykke etter sommeren. Registreringsstatistikken i 2022 kommer ikke til å være styrt av hva som er solgt av biler, men hva de ulike aktørene klarer å levere. Inkludert oss er det nok flere av fabrikantene som snakker om 2023-produksjon nå.
– De første som bestilte de nye modellene våre får levert biler nå i januar, og i løpet av sommeren har nok de 50 første fått bilene. Kundene er veldig forståelsesfulle, og vet at situasjonen er ganske lik hos de fleste leverandørene.
– Hva ville du gjort annerledes i 2021?
– Vi har jo noen satsingsplaner i Norge, men de har blitt lagt litt på vent. I organisasjonen har vi økt fra fire til fem ansatte i 2021, med en ny på support.
– Hva skjer i 2022 da, når dere skal håndtere et betydelig større volum av biler?
– Ganske hurtig nå utpå nyåret vil vi måtte bemanne opp organisasjonen, både for å håndtere det som er solgt og skal leveres og for å utnytte momentumet vi har nå med ny generasjon av våre tunge modeller.
– Hvordan?
– Vi har i dag selgere i Råde, Trondheim og Kristiansand. Sistnevnte er 50 prosent i Kristiansand og 50 prosent i Bergen, men han skal egentlig konsentrere seg fullt om Kristiansand, så vi må få på plass nye permanente selgere i Bergen, Stavanger og Oslo. I tillegg har vi E18 Truckcenter i Porsgrunn som er DAF-forhandler.
– Når kommer de elektriske modellene?
– Vi har ikke levert elektriske DAF i Norge ennå. Men elbilene er handelsvare hos DAF, med leveringstid på 26 uker.
– Hvorfor har dere ikke solgt noen i Norge?
– Det er fabrikken selv som selger de elektriske modellene. Vi formidler bare henvendelser fra norske potensielle kunder dit. Fabrikken har tett kommunikasjon med kundene på elektriske biler, der de simulerer kjøreruter for å se om det kan fungere i praksis, hvor store batteripakker man trenger og slikt. DAF bygger en ny fabrikk i Eindhoven nå, der det kun skal produseres elektriske kjøretøy.
Interessen er der i Norge, men foreløpig har ingen henvendelser resultert i salg. Etter hvert kommer nok vi til å ta over salget av de elektriske også, og da vil vi blant annet ha demobiler kunder kan prøve.
– Vil det skje i 2022?
– Jeg tror det, og da kommer vi inn i den rådgiverrollen og vil nok utdanne en i organisasjonen til å bli ekspert på elbilene. Per i dag består tilbudet av en 19-tonns LF langbil, en treakslet CF langbil og en toakslet CF trekkvogn.
– Hva med hydrogen?
– DAF jobber med en hydrogendrevet lastebil med forbrenningsmotor, der hydrogen brukes som drivstoff. Det er et spennende prosjekt, der DAF utforsker dette sammen med Toyota. De snakker om mulig produksjon allerede i 2023, men det er et pilotprosjekt så her kan mye endre seg. En av fordelene er at bilen ikke veier mer enn en dieselbil, og heller ikke blir nevneverdig dyrere.
– Hvordan er bruktmarkedet?
– Går vi tilbake til den tidlige fasen av pandemien var det omtrent ikke råd å finne kunder til bruktbiler i hele Europa. Store parkeringsplasser på kontinentet var fylt opp av brukte lastebiler. Nå er situasjonen snudd på hodet, og alle disse plassene er tomme. Vi har ikke en eneste bruktbil, og oppkjøperne byr over hverandre.
– Hva gjør dere for kunder som venter på forsinket ny bil?
– Vi har ikke drevet med utleie før, men nå har vi fått tak i en del nyere bruktbiler som vi leier ut mens folk venter på nye biler. Dette er en midlertidig ordning i en periode nå.
– Hvordan er servicenettverket?
– Vi har utvidet med ett nytt tilknyttet verksted, ved at K. Simonsen Storbilsenter AS i Harstad har kommet inn i 2021.
– Hva er ambisjonene for 2022?
– Jeg tror vi klarer å registrere 120 biler, men markedsandel blir nærmest umulig å si med den store usikkerheten som er rundt totalmarkedet og leveringssituasjonen.