-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Temmer el-kreftene
Nye VanContact Ultra har egenskaper for å betjene det raskt voksende markedet for elektriske varebiler.
De samme dekk-utfordringene som nevnt i artikkelen om Contis nye lastebildekk Hybrid HS5, gjelder også for elektriske varebiler.
Mange som kjører Tesla aktivt opplever at dekkene slites forbausende fort.
Og det samme skjer med elektriske varebiler.
Sterke krefter
Hyppig sterk akselerasjon og tilsvarende retardasjon sliter dekk som ikke er beregnet på denne typen ytelser. Kraften som virker på dekkene i sving kommer i tillegg. Dessuten må dekksidene tolerere fortauskanter hver eneste dag til det er utslitt.
Når det gjelder elektriske varebiler er det ikke sportsbilytelser vi er ute etter, men likevel tilsvarende tekniske krav til dekkene som i elektriske personbiler. Dekkene skal betjene en relativ høy konstant vognvekt, enten den elektriske varebilen er lastet eller bare konstant halvlastet, som den vil være med batterier.
35 varmegrader
Jeg kjørte de nye Ultra dekkene i en ulastet elektrisk Mercedes-Benz Vito på bane og kunne utfordre så mye jeg ville, så lenge jeg kjørte i tog med andre, som ga meg absolutt ingenting, særlig ettersom den elektriske varevognen var begrenset til 80 km/t.
Vi kan på bakgrunn av en enkel prøvetur på bane, med 35 grader i luften og 50 i asfalten, ikke fastslå annet om Conti VanContact Ultra enn at dekkprodusenten viser at de er på høyde med utviklingen. Dette sett med norske «elektriske øyne».
Fremtiden i våre hender
Konklusjonen er likevel viktig. Continental presenterer sitt Ultra-varevogndekk, lansert i 2022, på nytt i en elektrisk varebil, som betyr at de mener dekkene skal tåle hverdagskjøringen i by og tettbebygd strøk.
Fremtiden er elektrisk. Ultra-dekket til varevogner skal kunne betjene det norske markedet, som vil øke voldsomt de nærmeste årene.