-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mer bærekraftige lastebildekk
Contis nye regionale dekk for styring og drivhjul blir ikke bestselgere i Norge. Synd.
YrkesBil deltok på verdenslanseringen av to helt nye dekktyper fra Continental i Sevilla sist høst, der regionaldekket Conti Hybrid HS5 var den viktigste nyheten.
«Verdenspressen» lot seg med rette imponere, men så ikke umiddelbart den helt nye rekkevidden av både HS5 og varebildekket VanContact Ultra (se egen sak under). Det gjorde derimot vi nordmenn.
For begge dekktypene er konstruert og beregnet på utfordringene med elektrisk fremdrift. Vi fikk også demonstrert forskjellene i praksis.
En opplevelse kanskje sett med litt andre øyne enn resten av Europa.
Bærekraftige
Conti Hybrid HS5 har 20 prosent lavere rullemotstand og lengre livslengde enn tidligere regional-dekk.
Det burde være interessant for norske brukere, men i Norge skifter ikke mange mellom sommer- og vinterhjul på lastebiler. Dermed blir det nye HS5-dekket et nisjeprodukt.
YrkesBil mener likevel at nettopp HS5-dekkene er svært interessante sett med norske fremtidsrettede øyne.
Akselerasjon og retardasjon
Først og fremst ble det vist frem hvordan dekkene generelt fungerer i et vogntog med 50 tonn last når det skal panikkbremses med unnamanøver.
En øvelse som vil være typisk på «autobahn». Stopplengden er ikke uventet kortere med en helt ny generasjon dekk.
Det vi derimot registrerte som viktigere var å se et elektrisk vogntog i parallell akselerasjon og retardasjon med et råsterkt tilsvarende tungt fossildrevet vogntog.
Der går starten
Dieselbilen sto, som forventet, nærmest stille. Og da den omsider kom til bremsepunktet var bremselengden selvsagt mye lengre.
Rekkevidde og ladesystemer ble ikke diskutert, men det jeg så i praksis, uten å kunne oppgi presise tall, var at retardasjonsevnen på et 50-tonn vogntog er like bra til bedre enn en medium lastebil, og akselerasjonen er vesentlig raskere med elektrisk fremdrift av vogntoget.
Det er ikke tilsvarende til akselerasjonen i en vanlig personbil, men det er en enorm forbedring for fremdriften i bytrafikken.
Norges-poenget
Vi vet at det innen regionaltransport vil bli vanlig med krav om null-utslipp i indre bykjerner, som betyr at laste- og varebiler må ha batteridrift.
Vekten av bilen og toppkapasiteten på last vil nok være den samme, men kraften som føres til dekkene under akselerasjon og retardasjon er intenst mye sterkere, som igjen betyr vesentlig større slitasje.
Continental har tatt dette med i beregningen under konstruksjonen av de nye dekkene, som også skal ha en bedre kontrollert anleggsflate mot asfalten, ny type seipinger for vått underlag, som naturlig nok også må tåle de nevnte nye kreftene, og derfor ny gummiblanding og nye innvendige krysslag, samt dessuten krav til lav rullemotstand og lengre livslengde. Dekkene kan selvsagt også regummieres.
Og selv om de nye Hybrid HS5 regionaldekkene til Conti ikke er særlig aktuelle for Norge, er demonstrasjonen dekkprodusenten gjorde interessant sett med norske øyne.
På spørsmål om når tilsvarende dekkteknologi blir tilgjengelig for langtransport kombinert med norske helårs alpine dekkvaner, blir svaret et nølende to til tre år. Tyskerne er i forkant av utviklingen, men Continental er nok ikke helt alene om å tenke fremtid.
Skal vise fremtiden i Norge
Som et lite PS. kan vi vi ta med at fra mai 2023 vil Continental vise kunder over hele Europa hva de har å tilby som teknologiselskap. Dette skjer i et roadshow, som også skal innom Norge i august.
Showet skal innom Dekkmann Furuset den 16. august, og skal videre til
Dekkmann Arendal i forbindelse med Arendalsuka den 17. august og Dekkmann
Haugesund i forbindelse med Truckers Night den 18. august.
- Roadshowet dreier seg om vår omfattende tilnærming til dekkhåndtering, som er forankret i prinsippet om laveste samlede kjørekostnader (LODC). Operasjonsflåtekostnadene påvirket av dekk utgjør over 50 prosent av de totale kostnadene. Optimalt dekkvalg, datadrevet servicestyring og regummiering av dekk kan redusere disse utgiftene betydelig, sier Milan Keckes som er markedssjef hos Continental Norge.
Den elektriske lastebilen som kommer til Norge har med Continentals nyeste produkter og løsninger rettet mot bærekraft, effektiv dekkstyring og digitalisering.
Det sveitsiske selskapet Designwerk, vil også ta turen, og det er den elektriske lastebilmodellen fra Designwerk – High Cab Semi 6x2T – som kommer til Norge.
Dette er samme biltype som Asko har testet i Norge, og som de nå også har kjøpt minst ett eksemplar av.
Som YrkesBil tidligere har omtalt, er det CHSnor AS på Moelv som har importavtale med Designwerk i Norge.