-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
– Vi har store ambisjoner
Leveransetrøbbel medførte at 2021 ikke ble det jubelåret Roy-Erik Johnsen, varebilsjef for Stellantis Norge, hadde sett for seg. Nå har organisasjonen planen klar for et løft med flere elektriske modeller fra Peugeot, Citroën og Opel. I tillegg skal familiens nyeste medlem – Fiat – opp og skinne.
– Vi kom gjennom 2021 på en bra måte, ikke minst det at vi har klart å beholde motivasjonen. Vi har blant annet fått opp dampen med Opel. Dette skal vi utvikle videre, sier Roy-Erik Johnsen, merkesjef for Stellantis varebil hos Bertel O. Steen.
– Forhandlernettet var utrolig flinke i 2021, med tanke på den motgangen de har opplevd, sier Stian Gihle, PR- og informasjonssjef for Peugeot og Fiat.
– Målet deres var 2.000 elvarebiler i fjor, men det endte med 1.477 registrerte?
– Hadde det ikke vært for korona og chipsmangel ville vi lett nådd målet. Vi har hatt høy etterspørsel og bra salg, men en krevende leveringssituasjon, sier Johnsen.
– Så kom ikke de små elvarebilene e-Partner, ë-Berlingo og Combo-e da de skulle heller?
– Produksjonen skulle startet i august, men den ble forsinket som alt annet i bilbransjen. Lanseringen skjer nå i februar/mars.
– I tillegg fikk Toyota en del av bilene dere skulle hatt?
– Toyota har åpenbart fått bra med elektriske varebiler hit til Norge. Samtidig har Stellantis sentralt inngått en del større kontrakter i Europa, blant annet 1.000 biler til e-verket i England, som ble prioritert i leveransene. Da ble det vanskelig for oss å få tilgang på nok biler, sier Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef for Stellantis Norge.
– Fordelingen mellom Stellantis og Toyota krever en del kommunikasjon ute i forhandlernettet vårt, for det er de som til syvende og sist føler det mest på kroppen at vi ikke får levert nok, mens Toyota har kunnet levere betydelig mer.
– Den største jobben vår i 2021 var å holde oss og selgerne motivert når det har vært så tungt å få tak i de bilene vi selger, sier Johnsen.
– Opel gikk til værs i 2021. Hvordan fordeler dere merkene?
– Opel har snudd seg. Etter at de kom inn i Bertel O. Steen har Opel-forhandlerne bitt seg merke i systemet der vi har mange rammeavtaler med kunder, og vært flinke til å utnytte dette.
– Har ulike allokeringssystemer ved fabrikken fremdeles betydning for merkefordelingen?
– Ja. I 2021 var det enklere å få tak i Opel enn de andre merkene.
– Opel-økningen i fjor er også et resultat av at dette var første «normale driftsåret» for Opel-forhandlerne etter omstruktureringene de har vært gjennom, og man ser resultatet av at varebilorganisasjonen fungerer slik den skal. I den «gamle» Opel-organisasjonen var det for eksempel ingen dedikert varebil-salgssjef. Dermed har det blitt et større trykk på varebil nå, sier Pettersen.
– Hvilken plass skal Fiat få?
– Vi skal ha egen salgssjef for Fiat varebiler, på lik linje med de andre merkene våre, sier Johnsen.
– Det ligger vel litt prestisje i å trekke opp de merkene som har ligget dårlig an, samtidig som det ligger prestisje i å opprettholde posisjonen til de som har prestert bra. Så alle skal løftes?
– Ja, vi har store ambisjoner. Hadde vi hatt ett merke ville vi gjort alt for å få den markedsandelen opp, mens nå må det balanseres litt mer med tanke på hva vi har tro på for de ulike merkene som skal inn i det samme markedet.
– For Opel sin del tror jeg fremdeles det er mulig å klatre litt til. Samtidig har Fiat et veldig potensial med tanke på hva som ble levert i 2021.
– Hvordan skal Fiat løftes?
– For det første får de nå tilgang på de beste bilene. Så må de også innlemmes i den måten å jobbe på som vi har i Bertel O. Steen, og komme inn i nettverket for flåteavtaler.
– Ducato selger allerede bedre enn to av deres tre andre merker i segmentet for store kassebiler?
– Ja. De store bilene har vi ikke fokusert mest på for Opel, Citroën og Peugeot. Det er et mindre marked, og vi ønsker å ha ut volum – noe vi får mer av med de små og mellomstore varebilene. Så ser vi jo potensialet med Ducato. Den har noen fordeler, som automatgir og elektrisk drivlinje, sammenlignet med Boxer, Movano og Jumper.
– Skal dere fokusere mer på segmentet for de store varebilene, og da med hovedvekt på Fiat?
– Det kan skje. Fiat har et kraftigere «fotavtrykk» i dette segmentet, og det må vi prøve å beholde. Jeg tror elektrisk Ducato kommer til å bli veldig bra. De store bilene er interessante for mange, eksempelvis Posten.
– E-Ducato bygges på en smartere måte enn søsknene. Selve «skallet» produseres på fabrikken i Atessa, så sendes det til Mirafiori-fabrikken i Torino or montering av drivlinje. Tilsvarende Boxer, Jumper og Movano bygges komplett ferdig med forbrenningsmotor i Atessa, før de sendes til konvertering til eldrift i Tyrkia. Måten Fiat løser dette på fremstår som en bedre total-løsning , sier Pettersen.
– Skal dere droppe å ta inn de elektriske utgavene av Boxer, Jumper og Movano, da?
– Det kan skje, ja. Per i dag er det kun E-Ducato av disse fire som selges i Norge. Vi har noen testbiler av elektrisk Boxer og Jumper i Norge, og ønsker å teste disse litt til før vi tar en endelig avgjørelse – noe som vil skje nå tidlig på nyåret.
– Expert solgte i 2021 like mye som Jumpy, Vivaro og Talento til sammen. Er det en naturlig fordeling?
– Peugeot har de seneste årene alltid solgt mer enn Citroën og Opel, så det er en ganske riktig fordeling, sier Johnsen.
– Og den skal vedvare, med 50 prosent til Peugeot og 50 prosent på deling til de tre andre?
– Ja, det vil jeg tro. Men salgssjefene for de ulike merkene jobber dedikert for sitt merke, så fordelingen styres av hvordan de ulike lykkes.
– Pickup har dere manglet i porteføljen. Med Jeep «i hus», skal dere satse på grønnskiltet Gladiator?
– Den har litt lav hengervekt, på 2.725 kilo, sammenlignet med andre pickuper. Men det er en veldig praktisk bil, så vi kommer nok til å utforske de mulighetene som finnes med de merkene vi nå representerer, sier Pettersen.
– Hvor langt er dere kommet i varebilspesialiseringen hos forhandlere?
– Flere forhandlere ble i fjor Varebilsenter eller Proffsenter, og vi er i gang med kursing av flere nyttekjøretøyselgere. Det er blant annet snakk om ekstra åpningstider på verkstedet og dedikerte personer som kan næringssalg. Det går også på å ha demobiler tilgjengelig og mer tilrettelagt utstillingsareal for å vise frem produktene til næringskunder, sier Johnsen.
– Stellantis utvikler en spennende hydrogen-varebil. Kommer denne til Norge i 2022?
– Fabrikken sier at Tyskland og Frankrike er prøvemarkedene i første omgang, men vi har meldt fra at vi er interessert i å teste. Bilen ser interessant ut, og håper vi får teste snart, sier Pettersen.