-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Stellantis bekrefter elvarebil-senter
I sin store elektrifiserings-presentasjon nylig bekreftet Stellantis-sjefen, Carlos Tavares, at den gamle Vauxhall-fabrikken i Ellesmere Port skal bli konsernets sentrum for elektriske varebiler.
Før sammenslutningen mellom PSA og FCA hang fremtiden til bilprodusenten i Ellesmere Port i England i en tynn tråd.
Meget tynn.
Det har forsvunnet hundrevis av jobber derfra de siste årene. Astra-produksjonen er flyttet til Polen, og Brexit og trusler om at det skulle bli slutt på bensin- og dieselbiler gjorde ikke fremtiden lysere.
Men med Stellantis på plass startet intense samtaler med den britiske regjeringen, og åpenbart har det kommet støtteordninger på plass. For nå er det klart at Stellantis skal investere £ 100 millioner for å gjøre anlegger til et sentrum for produksjon av selskapets elektriske varebiler.
Dette blir det første anlegget i den nye gruppen som utelukkende skal bygge elbiler. I første omgang er det snakk om Combo, Partner og Berlingo – med de tilhørende personbil-versjonene.
Produksjonen skal i gang på slutten av neste år med en kapasitet på 50.000 i første omgang, som sakte skal økes til 60.000. Det er for tiden 1000 ansatte der – Tavares er flink til å forsikre at han akter å kjempe for alle arbeidsplasser på innsiden av konsernet.
Det skal bygges et nytt produksjonsanlegg for karosserier der, og batteripakkene skal også settes sammen på stedet. Men batteriene skal hentes fra Stellantis’ faste leverandører – hvilket betyr at de må importeres.
Det er ikke sagt noe om eventuelle endringer i Luton, der Stellantis bygger Vivaro, Jumpy og Expert. Noen av varebilene selges også som Toyota. Det er ikke noe som hindrer elektriske Toyotaer å rulle av båndet i Ellesmere Port.
Den amerikanske delen av Stellantis ser for det første frem til at den elektriske varebilkompetansen raskt blir overført til USA også, der slikt ikke finnes. For det andre ser de slett ikke bort fra at de europeiske produktene på sikt blir utstyrt med amerikanske merker og solgt der.
For England er dette den andre store elbil-meldingen i løpet av eget kort tid. Den første kom da Nissan bestemte seg for å satse på Sunderland allikevel, for sin nye batterielektriske crossover.
Der blir Nissan støttet med £ 100 millioner (sies det) – sannsynligvis tatt fra en £ 500 millioners pott den britiske regjeringen har satt av for å lokke batteriprodusenter til øya.