-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Stort frafall fra varebilene
HANNOVER, TYSKLAND (YrkesBil): Ordet Nutzfahrzeug er åpenbart i ferd med å omdefineres. På årets Nutzfahrzeugmesse, IAA, i Hannover er mer enn halvparten av Europas varebiltilbud fraværende.
Ifølge en meget fersk rapport fra ICCT hadde cirka 4 prosent av de litt over 650.000 nye varebilene som ble registrert i Europa første halvår batterielektrisk drift. Stellantis (og Mercedes-Benz) var de største med cirka 5 prosent hver.
11 prosent av personbilene var batterielektriske, hvilket ikke er så mye det heller, men vesentlig over varebil-resultatet. Derfor vil noen kanskje se det som lovende at det som var av varebilnyheter i Hannover, var elektrisk.
Men la det også være nevnt at verken Mercedes-Benz, Nissan, Toyota eller noen av Stellantis-merkene hadde noe nytt å vise. Av den gode grunn at de ikke viste noe som helst.
De var fraværende.
Mysterium
Til sammen representerte de noen over 50 prosent på Europas nybilmarkedet i første halvår.
Stellantis trengte nok ikke vise seg frem – med 34 prosent markedsandel (pluss Toyota) er de kanskje på grensen av hva konkurransemyndighetene i EU tolererer. Men hvorfor ikke Mercedes-Benz var der, var et ubesvart mysterium. Innsatsen fra lastebilavdelingen var i hvert fall like intens som vanlig, selv om standen var -anslagsvis – bare halvparten så stor som forrige gang.
Men downsizing er et gjennomgående tema på alle områder.
Mercedes Benz Vans er etter hvert blitt en egen avdeling som ligger mye tettere mot personbilene enn mot lastebilene.
Kanskje det er grunnen?
Men som den minste av de etablerte, 66.000 biler i første halvår - så vidt 10 prosent markedsandel - er de minst og skulle følgelig ha mest å vinne på en skikkelig eksponering
Mye Buzz
Volkswagen, som ikke ligger mer enn 3-4 prosentenheter foran Mercedes i markedsandelene, viste hvordan det kunne gjøres.
Selv om ID Buzz ikke lenger er helt ny, møtte man den overalt. En rekke andre utstillere hadde fått sin bil, bygget opp spesialversjoner, biler for helt spesifikke formål, alternative innredninger, sågar nye påbygg.
«Den var lett å skjære opp», sa en påbygger til oss. Han hadde brukt mindre enn en måned for å bli ferdig til messen.
Full el-range hos Renault
Renaults bidrag var en helelektrisk Trafic som derved tilbyr full batterielektrisk range fra Kangoo til Master. Akkurat som naboen, Stellantis.
52 kWh, 240 km, 90 kW motor, 1100 kg nyttelast og tauekapasitet på 750 kg.
Det sier seg selv at også Combi-utgaven vil komme med en elektrisk pakke før eller siden. Jeg regner med at den vil få lenger rekkevidde også, for å matche topputgaven hos Stellantis.
Ikke sa Renault noe om prisene på den nye heller.
Gnisninger mellom Ford og VW?
Hvis rekkevidde er et argument ligger Ford godt an. Deres E-Transit Custom, som heller ikke er helt ny – vist for noen uker seden – byr på 380 km.
Det var en verdi som ble gjentatt hyppig.
Tauemulighet opp til 2.000 kg. med det største av to motoralternativer, er også et godt argument.
Men når det gjelder rekkevidde må vi ikke glemme at ID-Buzz Cargo byr på 425 km. med 77 kWh batteriet.
De første kundene kan hente sin Buzz i høst, ble vi fortalt.
Ny Amarok var også på plass, søsteren til Ford Ranger - som også var der. Men når det gjaldt fortsatt Ford/VW-samarbeid kom det signaler som definitivt var i konflikt med hverandre igjen. Tydeligst fra en Ford-kilde.
«Samarbeidet med Volkswagen på deres MEB plattform er bare en mellomløsning» sa han blant annet til Automobilwoche.
Last og buss hos BYD
BYD var på plass, med to mellomstore lastebiler og en liten buss, men uten varebiler som i Norge. Frank Dunvold (importørsjefen) hadde imidlertid åpenbart fått en fremtidig produktpresentasjon av en type som fikk ham til å sveve.
Det skal ikke så mye til.
Sannsynligvis vil vi se litt til de nye bilene på ikke-utstillingen i Paris der BYD er nesten de eneste som kommer til å vise seg fem.
Maxus var også der, mer som vi kjenner dem i Norge, og der den eneste nyheten var en luksus-SUV som het Mifa 9. Ikke overraskende, siden den er bygget på SAICs flunkende nye el-dedikerte Mifa plattform.
Denne har 90 kWh batteri, men det vil også komme varebiler på denne plattformen. Sannsynligvis med mer beskjedne spesifikasjoner.
Mye på hydrogen
En av utstillingens overordnede overraskelser var at det var så mye hydrogen der. På tross av at så mange snakker hydrogen ned for tiden.
Litt av hydrogenet hadde spredt seg over til varebilene også. Sammen med sin amerikanske partner Plug startet Renault hydrogen-spesialisten Hyvia. De viste nå de første konkrete bilene. En Master både som kassebil, minibuss og chassis-cab.
Dette betyr åpenbart konkurranse på hydrogen-fronten. Det er mindre enn et år siden vi så Kangoo og Master med brenselcelleløsning fra Symbio – der blant andre Michelin er representert.
Også hos Iveco hadde det sneket seg inn en hydrogen versjon.
Hyundai hadde bidratt til en brenselcelle og elmotor på 149 kW i en eDaily. Tre tonn kapasitet, 350 km. rekkevidde og fem minutter fylling.
«Vi bidrar med vår kompetanse hos dem som ønsker det. Man må ikke se på dette som et eksklusivt og spesielt samarbeide» sa en av de to Hyundai-folkene vi snakket med.
Også en Opel var blitt hydrogenifisert, sammen med noen andre.
Ta også med at Dongfeng stilte med en spennende linje i flere segmenter, og at det var en rekke prototyper og varebilforslag fra unge start ups som bør bli tatt på alvor.
Mer om dem en annen gang.