-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mer tungt hydrogen fra Toyota – etterlyser norsk strategi
Nederlandske VDL – som er mest kjent for sine busser – skal nå bygge om flere lastebiler til hydrogendrift. Toyotas brenselcelleteknologi skal benyttes, og de første bilene skal rulle allerede til sommeren.
Toyota Motor Europe (TME) har slått seg sammen med det nederlandske industri- og produksjonsselskapet VDL Groep (VDL) for å etablere seg i markedet for nullutslippslastebiler i Europa.
Fra før er det kjent at Toyota jobber med flere andre tungbilaktører, som franske Hyliko, portugisiske Caetano og amerikanske PACCAR – som eier blant annet Kenworth og nederlandske DAF, for ikke å glemme Toyotas tunge datter, Hino.
Etterlyser norsk satsning
Toyota har et uttalt mål om karbonnøytralitet innen 2040 i Europa, og det nye samarbeidet med VDL føyer seg inn i rekken av virkemidler for å akselerere dekarboniseringen av veigående transport.
– Hydrogen brenselceller er en viktig nullutslippsteknologi, som et særlig godt egnet til lange distanser og større kjøretøy, der rekkevidden og ladetiden til batterikjøretøy kan være en utfordring. Norge har ambisiøse mål om nullutslipp fra alle kjøretøy, og derfor må hydrogen være en del av løsningen. Vi etterlyser en norsk strategi for innfasing av hydrogenkjøretøy og utbygging av fyllestasjoner, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge, i en pressemelding.
Toyota ser betydelig potensial i å bruke hydrogenlastebiler
for å redusere karbonavtrykket, utover elektrifisering av personbiler.
De peker på at «den lavere vekten av hydrogenbrenselcellesystemer gjør det mulig med større nyttelast, og rask påfylling av hydrogen er avgjørende for transport med høy utnyttelse. Hydrogen kan fylles like raskt som diesel og siden lastebiler forbruker store mengder hydrogen er de sentrale for å etablere bærekraftig infrastruktur langs hovedveiene».
Toyota-logistikk
VDL Groep vil bygge den første hydrogenbrenselcelle-lastebilen sommeren 2023, etterfulgt av flere kjøretøy som skal produseres og utprøves på TMEs logistikkruter høsten 2023.
– VDL Special Vehicles tror på en nullutslippsfremtid for mellomtung og tung last både på og av veien. Derfor er vi ekstremt stolte over å samarbeide med Toyota Motor Europe om dette innovative teknologiprosjektet, som vil tillate oss å utvide aktivitetene våre innen hydrogen drivlinjer, sier Hans Bekkers, kommersiell direktør VDL Special Vehicles.
Ansvarlig for Supply Chain i Europa, Leon Van Der Merwe, sier:
– Vi er spente på å begynne dette prosjektet med VDL Groep, da det vil tillate oss å redusere karbonavtrykket fra langtransporten av våre komponenter, kjøretøy og servicedeler. Tunge kjøretøy vil fortsatt være en viktig pilar innen vår transportstrategi, og introduksjonen av nullutslippslastebiler, utstyrt med våre Toyota-brenselcellemoduler, vil ha en sterk innvirkning på den totale karbonreduksjonen av vår logistikk.
Toyota påpeker at infrastrukturen for hydrogenlastebiler enkelt kan utvides til andre hydrogenkjøretøy som kan bruke de samme hydrogenfyllestasjonene.
Les også:
-
– Nå må vi bruke den teknologien vi har, der det fungerer
-
Hydrogen, selvkjørende lastebiler og registreringsutfordringer på agendaen
-
Kritiske til Enova-støtteordning: – Mange kunder tør ikke legge inn ordre på elektriske lastebiler
-
Elektrisk drift eller hydrogen på lastebiler? Det enkleste er ofte det beste
-
MANs eTruck nærmer seg - men får følge av diesel- og hydrogennyheter