-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
SR Group med intensjonsavtale om 50 hydrogenlastebiler fra Quantron
Leveringene til det norske transportselskapet skal starte i 2024.
I forrige uke var flere representanter fra Rogaland-bedriften SR Group AS i Augsburg i Tyskland.
Anledningen var Q-Days 2023, et arrangement der kjøretøyleverandøren Quantron presenterte sine nyheter.
Egen «norsk» versjon
Blant annet var det premiere på Quantron QHM FCEV Aero, som er en hydrogenelektrisk tung lastebil.
Dette er i bunn og grunn samme lastebil som YrkesBil.no skrev om sist høst, da den ble vist frem på IAA i Hannover. Hovedforskjellen er at den nye versjonen, som heter Aero, blant annet har fått noen designoppgraderinger som skal gi 20 prosent forbedret areodynamikk.
Lastebilen som er basert på en trekkvogn fra MAN er designet for tung langtransport, og både tankkapasitet og oppgitt rekkevidde er fremdeles nøyaktig den samme som Quantron oppga under IAA:
Standardversjonen er utstyrt med en tankkapasitet på 54 kilo hydrogen, og en rekkevidde på rundt 700 kilometer.
Det tyske selskapet har også tatt frem en egen Skandinavia-versjon av lastebilen, spesielt beregnet for Norge, med tankkapasitet på rundt 116 kilo hydrogen og en rekkevidde på rundt 1.500 kilometer.
Hydrogentankene er fullstendig integrert i rammestrukturen innenfor akselavstanden på 3.900 millimeter. Dette er ifølge produsenten i samsvar med alle lovkrav og uten at det inngås kompromisser med hensyn til dimensjoner og brukervennlighet.
Quantron-gründer og hovedeier, Andreas Haller, uttalte til YrkesBil på IAA at Norge ville bli deres andre hjemmemarked.
Intensjonsavtale om 50 biler
Nå har de også fått ned på papiret det som skal bli en stor leveranse til Norge:
SR Group AS i Rogaland har nemlig signert en intensjonsavtale med Quantron AG om levering av 50 hydrogenlastebiler, med levering fra 2024.
«Dette er en stor investering og et viktig sprang for både oss, for bransjen og ikke minst for det grønne skiftet», skriver bedriften i en post på LinkedIn.
Overfor YrkesBil.no utdyper Dag Martin Smørdal, daglig leder i SR Group:
– SR Group har definerte bærekraftsmål som innbefatter at vi skal øke andel klimanøytrale kjøretøy. Vi ser at for langtransport så er hydrogenkjøretøy et meget godt alternativ, og tilgjengelig teknologi gir oss tilstrekkelig rekkevidde for å kunne utføre oppdragene på tvers av landet til alle årstider, sier han.
– Vårt initiativ med Quantron, sammen med de ulike leverandører av hydrogen, gir oss en trygghet på at dette er en bærekraftig løsning i tråd med våre målsettinger. Vi har ikke valgt hydrogen fremfor batterielektrisk drift, da vi investerer i begge typer kjøretøy. Per i dag anser vi elektrisk drift som mest anvendelig for kortere oppdrag og lokal kjøring, men forventer at kapasitet og rekkevidde for elektrisk drevne kjøretøy i nær fremtid vil kunne bli et alternativ også for langtransport, sier Smørdal.
Oppdrettsselskapet Hima Seafood og deres fôr-leverandør Skretting har gjort en avtale med SR Group om at lastebiler som går på hydrogen skal frakte fiskefôr fra Stavanger til anlegget på Rjukan.
De samme lastebilene skal frakte den ferdige fisken ut fra Rjukan, slik at bruken av tomme lastebiler på veiene minimeres.
Service og hydrogen
Det er også kjent at Norwegian Hydrogen har inngått en strategisk partneravtale med Quantron, når det gjelder leveranse av hydrogen.
Det tyske selskapet har et konsept de kaller «Quantron-as-a-Service», som fungerer slik at deres lastebilkunder kun fyller hydrogendrivstoff på lastebilene sine fra Quantrons foretrukne hydrogenleverandører.
Som tidligere skrevet arbeider Norwegian Hydrogen nå med å etablere fyllestasjoner for hydrogen i sentrale deler av Norden. Dette gjøres gjennom det nyetablerte datterselskapet Vireon.
Les mer:
-
Norge skulle bli deres «andre hjemmemarked» - nå kjemper Quantron for å overleve
-
IAA Transportation: Prøvekjøring av Tesla Semi og mye annet du ikke vil gå glipp av
-
LVD Lastvagnsdelar AS utvider
-
Norsk hydrogenaktør og tysk lastebilaktør går sammen
-
– Norge kommer til å bli vårt andre hjemmemarked
-
Lastebilserie fra oppstarter
-
Tysk-kinesisk lavgulv buss
-
Ny spiller inn i norsk hydrogen-prosjekt
-
Vil utfordre de etablerte
-
Bygger om brukte diesel-lastebiler til eldrift