-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Stor usikkerhet rundt Nikola etter at sjefen trekker seg
Nikola-gründer Trevor Milton trekker seg som styreleder, etter sterke anklager om grovt bedrageri.
Det har stormet rundt Nikola i noen uker, etter at investorfondet Hindenburg Research har beskyldt Nikola for å være et gedigent bedrageri.
Kjernen i påstandene fra investorfondet, som har shortet Nikola-aksjer i stor stil (de vil altså tjene på aksjefall), er at Nikola skal basere seg på innkjøpt teknologi fra andre selskap – i kontrast til hva Trevor Milton selv har hevdet.
Han har blant annet uttalt at Nikola selv, sammen med et universitetslaboratorium, har utviklet egen batteriteknologi, med egenskaper som langt på vei vil overgå konkurrentenes. Nå skriver flere medier, deriblant Financial Times, at Nikola i hemmelighet har kjøpt batteripakker til prototypene av modellen Tre fra selskapet Romeo Power Technology i Los Angeles.
Påstått video-juks
Hindenburg Research har også påstått at de har bevis for at Nikola jukset, da de i en video viste frem en lastebil som angivelig kjørte ved hjelp av hydrogen. I realiteten – hevder Hindenburg Research – var lastebilen blitt skjøvet utfor en bakke og trillet fremover kun ved hjelp av tyngdekraften.
Trevor Milton har prøvd å tilbakevise påstandene, men har ikke klart å overbevise mer enn at finanstilsynet i USA, Securities and Exchange Commission (SEC), i forrige uke sa at de vil undersøke saken nærmere.
Nå har Trevor Milton altså valgt å gå av som styreleder i Nikola, han skal heller ikke sitte i styret.
Steve Girsky, den tidligere GM-toppen som nå sitter i Nikola-styret overtar som styreleder. Girsky skal også ha spilt en nøkkelrolle i å bringe Nikola og GM sammen nylig.
Aksjemarkedene har reagert negativt på all støyen rundt Nikola de seneste ukene, og da styrelederavgangen ble kjent mandag morgen (norsk tid) stupte Nikola-aksjen umiddelbart 25 prosent i førhandelen på Wall Street.
Nikolas norske partner, Nel – som skal levere hydrogeninfrastruktur, har også fått juling i aksjemarkedet som følge av den dramatiske vendingen i Nikola.
Ingen biler levert ennå
Nikola har i løpet av fire år fått enorm oppmerksomhet etter at de i 2016 viste sin spektakulære trekkvogn One.
Deretter har vi fått se både Two og Tre, samt pickupen Badger og UTV'en Zero.
Men foreløpig har de ikke levert et eneste kjøretøy til kunde. Nylig så Trevor Milton seg nødt til å publisere bilder på Twitter som bevis for at produksjonen av de første Nikola Tre, ved Ivecos fabrikk i tyske Ulm, faktisk er i gang (se nederst i artikkelen).
Gründeren, som vi møtte i Oslo for et par år siden, har gjentatte ganger presenterte sine storstilte planer for hvordan Nikola og deres hydrogendrevne lastebiler skal revolusjonere transportbransjen i tiden fremover.
– Vi vil snu opp ned på de tradisjonelle forretningsmodellene, lyder mantraet hans, til irritasjon hos flere av de etablerte konkurrentene.
Mens konkurrenten Tesla i hovedsak står for utvikling og produksjon selv, har Nikola gjort seg avhengig av mange etablerte aktører.
Tause partnere
Nikola har blant annet inngått partnerskap med Iveco (CNH Industrials), Bosch og solselskapet Hanhwa, som alle har investert i Nikola og som på ulike måter skal bidra med teknologi og komponenter i utviklingen av kjøretøyene.
Og nylig kom meldingen om at en av de største, General Motors, også er med på laget. GM får 11 prosent eierandel i Nikola Corporation, til en verdi av rundt to milliarder dollar, mot at de skal forsyne Nikola med GMs egen Hydrotec brenselcelleteknologi og Ultium batteriteknologi.
Foreløpig har det vært stille fra Nikolas partnere rundt hva de tenker om alle påstandene som er rettet mot selskapet, og hva det har å si for videre samarbeid.