-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Iveco + Nikola = sant
CNH Industrial, som eier Iveco, melder at de skal inngå samarbeid med amerikanske Nikola om utvikling av hydrogendrevne og batterielektriske lastebiler.
Selskapet opplyser at de skal investere 250 millioner dollar, tilsvarende rundt 2,3 milliarder norske kroner, i Nikola, som en «ledende serie D-investor».
100 millioner kommer i form av kontanter, mens resterende 150 millioner kommer i form av tjenester som hjelp med produktutvikling og produksjonsteknikk, samt forsyning av viktige komponenter for å fortgang i produksjon av modellene Nikola Two og Nikola Tre.
Iveco bidrar med "know-how"
CNH Industrial, som gjennom selskapet Exor kontrolleres av den italienske Agnelli-familien – best kjent for sitt eierskap i Fiat, eier blant annet Iveco og FPT Industrial (tidligere en del av Fiat Powertrain Technologies S.p.A).
De to selskapene, Iveco og FPT, vil nå spille en viktig rolle i å bistå Nikola når selskapet hevder de skal gå fra å vise frem spektakulære prototypelastebiler, til å masseprodusere hydrogendrevne og batterielektriske lastebiler for det amerikanske og europeiske markedet.
I første omgang er det modellene Nikola One og Nikola Two, som er Class 8-biler for det amerikanske markedet, samt Nikola TRE, som er en tung trekkvogn beregnet på Europa, som skal få utbytte av samarbeidet.
Til gjengjeld skal Nikola også bidra med teknologi inn til en Joint Venture med CNH Industrial i Europa, med blant annet ekspretise på brenselceller, e-aksler, ombordlagring av hydrogen, fjernstyrt softwareoppgradering, infotainment, kjøretøy-til-kjøretøy-kommunikasjon og tilgang til et nettverk av fyllestasjoner for hydrogen.
LES OGSÅ: Nikola skal teste biler i Norge
Nye modeller innen 2022
I meldingen skriver CNH Industrial at de ser brenselcelleteknologi som et naturlig neste steg etter motorer som kjører på flytende gass (LNG/LBG), og de ser for seg å kunne utvide og utnytte eksisterende fyllestasjonsnettverk til å etablere infrastruktur for hydrogen.
Iveco har gjennom mange år satset store på gass som drivstoff, både i flytende og komprimert form, og opplyser at de har solgt rundt 28.000 lastebiler og busser med FPT Industrials gassdrevne motorer.
Det kommer også frem i meldingen at teknologi fra Ivecos nye Stralis-erstatter, modellen S-WAY, vil bli benyttet i modellen Nikola TRE.
Gjennom en europeisk Joint Venture skal det ifølge meldingen lanseres både batterielektriske og hydrogendrevne kjøretøyer for det europeiske markedet innen fjerde kvartal 2022.
LES OGSÅ: Nikola saksøker Tesla
Mangler ikke selvtillit
Nikola opplyser at de vil benytte seg av Ivecos europeiske salg-, service- og garantikanaler for å sette fart i det europeiske markedet.
Det amerikanske selskapet har de seneste årene fått mye oppmerksomhet for sine oppsiktsvekkende hydrogenlastebiler, men de har foreløpig ikke levert en eneste produksjonsbil ut til kunde. Likevel står det ikke på selvtilliten hos selskapets gründer og toppsjef, Trevor Milton, som for øvrig var en tur i Oslo i 2017.
– Mens andre produsenter tror nullutslippsløsninger ikke er realistiske innenfor de tidsrammene regulerende myndigheter har satt, beviser Nikola, FPT og Iveco at disse tidsfristene slett ikke er urimelige, uttaler Milton i pressemeldingen.
Flere norske transportører – deriblant Tine og Tenden – har blitt så begeistret for den karismatiske amerikaneren og hans lastebilkonsepter, at de har satt seg opp på reservasjonsliste for å kjøpe hydrogenlastebiler av ham.
Nikola opplyser i meldingen at de forventer å få inn en milliard dollar i runde D, som vil gi nye investorer – inkludert CNH Industrial – et eierskap på rundt 25 prosent.