Iveco + Nikola = sant

CNH Industrial, som eier Iveco, melder at de skal inngå samarbeid med amerikanske Nikola om utvikling av hydrogendrevne og batterielektriske lastebiler.

Publisert

Selskapet opplyser at de skal investere 250 millioner dollar, tilsvarende rundt 2,3 milliarder norske kroner, i Nikola, som en «ledende serie D-investor».

100 millioner kommer i form av kontanter, mens resterende 150 millioner kommer i form av tjenester som hjelp med produktutvikling og produksjonsteknikk, samt forsyning av viktige komponenter for å fortgang i produksjon av modellene Nikola Two og Nikola Tre.

Iveco bidrar med "know-how"
CNH Industrial, som gjennom selskapet Exor kontrolleres av den italienske Agnelli-familien – best kjent for sitt eierskap i Fiat, eier blant annet Iveco og FPT Industrial (tidligere en del av Fiat Powertrain Technologies S.p.A).

De to selskapene, Iveco og FPT, vil nå spille en viktig rolle i å bistå Nikola når selskapet hevder de skal gå fra å vise frem spektakulære prototypelastebiler, til å masseprodusere hydrogendrevne og batterielektriske lastebiler for det amerikanske og europeiske markedet.

I første omgang er det modellene Nikola One og Nikola Two, som er Class 8-biler for det amerikanske markedet, samt Nikola TRE, som er en tung trekkvogn beregnet på Europa, som skal få utbytte av samarbeidet.

Til gjengjeld skal Nikola også bidra med teknologi inn til en Joint Venture med CNH Industrial i Europa, med blant annet ekspretise på brenselceller, e-aksler, ombordlagring av hydrogen, fjernstyrt softwareoppgradering, infotainment, kjøretøy-til-kjøretøy-kommunikasjon og tilgang til et nettverk av fyllestasjoner for hydrogen.

Til det siste punktet er det verdt å merke seg at en av Nikolas hovedleverandører av hydrogenfyllestasjoner i USA er det norske selskapet NEL.

LES OGSÅ: Nikola skal teste biler i Norge

Nye modeller innen 2022
I meldingen skriver CNH Industrial at de ser brenselcelleteknologi som et naturlig neste steg etter motorer som kjører på flytende gass (LNG/LBG), og de ser for seg å kunne utvide og utnytte eksisterende fyllestasjonsnettverk til å etablere infrastruktur for hydrogen.

Iveco har gjennom mange år satset store på gass som drivstoff, både i flytende og komprimert form, og opplyser at de har solgt rundt 28.000 lastebiler og busser med FPT Industrials gassdrevne motorer.

Det kommer også frem i meldingen at teknologi fra Ivecos nye Stralis-erstatter, modellen S-WAY, vil bli benyttet i modellen Nikola TRE.

Gjennom en europeisk Joint Venture skal det ifølge meldingen lanseres både batterielektriske og hydrogendrevne kjøretøyer for det europeiske markedet innen fjerde kvartal 2022.

LES OGSÅ: Nikola saksøker Tesla

Mangler ikke selvtillit
Nikola opplyser at de vil benytte seg av Ivecos europeiske salg-, service- og garantikanaler for å sette fart i det europeiske markedet.

Det amerikanske selskapet har de seneste årene fått mye oppmerksomhet for sine oppsiktsvekkende hydrogenlastebiler, men de har foreløpig ikke levert en eneste produksjonsbil ut til kunde. Likevel står det ikke på selvtilliten hos selskapets gründer og toppsjef, Trevor Milton, som for øvrig var en tur i Oslo i 2017.

– Mens andre produsenter tror nullutslippsløsninger ikke er realistiske innenfor de tidsrammene regulerende myndigheter har satt, beviser Nikola, FPT og Iveco at disse tidsfristene slett ikke er urimelige, uttaler Milton i pressemeldingen.

Flere norske transportører – deriblant Tine og Tenden – har blitt så begeistret for den karismatiske amerikaneren og hans lastebilkonsepter, at de har satt seg opp på reservasjonsliste for å kjøpe hydrogenlastebiler av ham.

Nikola opplyser i meldingen at de forventer å få inn en milliard dollar i runde D, som vil gi nye investorer – inkludert CNH Industrial – et eierskap på rundt 25 prosent.

Powered by Labrador CMS