Under åpningen av sitt splitter nye anlegg utenfor Drammen slo Arctic Trucks til med «verdenspremiere» på en Hilux ombygd til elektrisk drift. Offroadspesialisten tror på et betydelig marked.
Arctic Trucks er for mange synonymt med noen av de råeste «firehjulstrekkerne» som finnes.
Annonse
Digre hjul, breddet karosseri og ikke minst terrengegenskaper som gjør bilene spesielt egnet for isbre-ekspedisjoner og kjøring i arktiske strøk er blant spesialbedriftens varemerker.
I år feirer selskapet, som har sitt utspring på Island, 20 år i Norge. Og denne uken flyttet de inn i et splitter nytt 3.300 (snart 4.300) kvadratmeter stort anlegg på Solbergmoen utenfor Drammen.
I den forbindelse slapp de også nyheten om at de blir partner med det nederlandske selskapet Tembo 4x4e-LV, og skal satse på ombygging av arbeidsjernet Toyota Hilux til elektrisk drift.
Fredag viste de den første bilen av sitt slag i Norge. Etter ombyggingen har ikke pickupen Hilux i navnet lenger, siden Toyota ikke er involvert i konverteringen, nå heter den Tembo 4x4e-LV.
Ikke for veien ennå Elektriske pickuper har vi ikke sett mye til i det virkelige liv, foreløpig. Konsepter og planer finnes det derimot mange av.
Du kommer ikke til å få se Tembo 4x4e-LV på veien med det første heller. Den kan nemlig ikke registreres for bruk på offentlig vei ennå, og skal i første omgang selges som batterielektrisk maskinredskap.
– Kundene vil i første rekke være gruveselskaper og anleggsentreprenører som vil kjøre utslippsfritt inne på lukkede områder. Og det er faktisk et ganske stort marked. Vi har vært i kontakt med flere av Norges største entreprenører, og de lurer bare på hvor fort vi kan levere bilen, sier daglig leder Ørn Thomsen i Arctic Trucks Norge AS.
Bakgrunnen er at gruveselskaper bruker store beløp på å få renset luften i gruvene, og ser betydelige besparelser dersom de kan bruke maskiner og kjøretøy uten lokale utslipp inne i gruvene.
Bilen som ble vist i Drammen er bestilt av det svenske gruvekonsernet Boliden AB.
– Selv om elektriske nyttekjøretøy fortsatt koster mer i innkjøp enn fossile, vil det for gruveselskaper likevel være lønnsomt fordi de slipper de kostbare renseanleggene. På anleggsområder blir det stadig strengere utslippskrav, noe som også åpner opp for mer elektriske maskiner og biler, sier Thomsen.
Annonse
Bygges om i Drammen Samtidig jobber Arctic Trucks opp mot norske myndigheter for å få bilen typegodkjent for bruk på vei med hvite eller grønne skilt.
– Hvor lang tid den prosessen vil ta er umulig å si noe om nå. Jeg tror nok uansett at markedet for denne pickupen vil være proffkunder innen bygg og anlegg eller offentlige etater, sier Thomsen.
Arctic Trucks setter av et eget løp i det nye anlegget på Solbergmoen for konvertering av biler til el-drift.
Selskapet blir forhandler av el-pickupen for hele Skandinavia. Tembo leverer elmotor, batteripakke og software i et «konverteringskit».
– Kundene kjøper Toyota Hilux hos forhandler på vanlig måte, så leverer de bilen hit til oss for ombygging. Da tar vi ut dieselmotoren og gjør andre tilpasninger, før vi monterer de elektriske komponentene, forklarer Thomsen.
Ser stort potensial Eier og daglig leder i det nederlandske selskapet Tembo, Frank Daams, var selv tilstede hos Arctic Trucks for å vise frem pickupen. Selskapet ble startet av hans far i 1969, da med fokus på landbruksmaskiner, mens Frank overtok i 2014.
Selskapet har jobbet med utvikling av elbilen de seneste 3,5 årene. Foreløpig har de konvertert åtte Land Cruiser 70-serie og denne ene Hiluxen til eldrift. De åtte Land Cruiserne er levert til kunder i blant annet Irland, Canada, Australia og Tyskland.
– Vi ser et potensial for å selge minst 600 til 700 biler de neste tre årene globalt. Ved vårfabrikk i Nederland har vi kapasitet til å konvertere 100 biler i året, men vi satser på flere partnere som Artctic Trucks, som kan bygge bilene for sine markeder – blant annet i Canada og i Australia, forteller Frank Daams til YrkesBil.no.
Ifølge Daams er maks totalvekt på den elektriske pickupen 4.000 kilo, og han opplyser at den kan trekke tilhenger med samme vektbegrensninger som standard Toyota Hilux - men skynder seg å tilføye at det naturligvis påvirker rekkevidden dramatisk.
Åpner for salg før årsskiftet Daams opplyser også at Tembo er i dialog med Toyota, med tanke på et mulig samarbeid.
– Forrige uke hadde vi besøk av seks representanter fra Toyota i Japan, som viste stor interesse for prosjektet vårt. Håpet er at vi kan få med Toyota på laget i den videre utviklingen, sier han.
Ørn Thomsen forteller at de i Skandinavia vil starte i det små med noen utvalgte kunder, og at den første bilen skal leveres i august.
– Jeg håper vi er klare til å åpne for kommersielt salg før årsskiftet. Priser har vi ikke klare ennå, men de blir noe høyere enn en Hilux varebil – det blir nok mer i nærheten av personbilpris, sier han.
–––––––––––-
Tembo 4x4 e-LV
Motoreffekt (maks/kontinuerlig): 95/60 kW
Dreiemoment (maks/kontinuerlig): 250/165 Nm
Makshastighet på vei: 80 km/t
Maks kontinuerlig hastighet offroad ved 15 prosent stigning: 35 km/t
Maks stigning: 45 prosent
Batteri: 28 / 56 kWh
Rekkevidde: 80 km (28 kWh) / 120 km (56 kWh)
Lader: 15 kW ombordlader, 2,5 timer fra 20 til 80 prosent (240V/32A). 25 kW ombordlader er snart tilgjengelig og skal lade fra 20 til 80 prosent på en time.
**Du kan snart lese mer om den elektriske pickupen og det nye anlegget til Arctic Trucks i YrkesBil nr. 3. Ikke abonnent? Bli det her!**