-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Europa: Samlet sett positivt, men septembersalget sank
De akkumulerte tallene for nyttebil-registreringene i Europa er positive. Men septembersalget sank for alle kategorier.
Hvis vi gjør som ACEA, takorganisasjonen for bilindustrien i Europa, og slår sammen alle nyttebilene i en pott ser vi at akkumulert-tallet etter 3. kvartal fremdeles ligger 20 prosent foran fjoråret.
1,8 millioner enheter blir det når man teller opp alt i hele området – EU+EFTA+UK.
Men hvis vi nøyer oss med september er vi plutselig 18,7 prosent etter fjoråret, med 184.500 biler og med alle de store markedene i nedgang.
Hvis vi splitter det hele og tar ut de under 3,5 tonn er vi 20 prosent foran fjoråret akkumulert. Men september ramlet med 22 prosent. Det blir volum av slikt, fra 195.121 til 155.500 biler. Dette var for øvrig tredje måned på rad dette markedet befinner seg på sklia.
Chipsmangel alle de 40.000 som manglet? Ingen vet – eller ingen sier noe.
Tar vi de tyngste, de over 16 tonn, likner historien. 208.000 biler er 44.000 flere enn i fjor. Men september som måned var den syvende på rad med nedgang. I EU var riktignok ikke nedgangen større enn på minus 1,8.
Tar vi det virkelig Stor-Europa er nedgangen større, først og fremst på grunn av Storbritannia som sank med 26 prosent. For hele dette området var nedgangen totalt på 5,2 prosent.
Den store gruppen – alle over 3,5 tonn – til slutt. 256.000 biler så langt er en fremgang på 22 prosent. Alle de store markedene var med på å trekke opp.
Men for første gang i år fikk vi en måned som krympet etter syv måneder med jevn økning.
Spania, Frankrike og Tyskland dalte – sammen med Storbritannia. Bare Italia gikk i pluss.
Sluttresultatet ble 26.10 biler mot 28.444 i fjor. Det vil si en nedgang på 8,6 prosent.
Hvis det vi har sett av nedgang i det siste skyldes chipsmangel, er det ikke noe som tyder på noen snarlig bedring.
Hvis det imidlertid skyldes markedet er det litt vanskeligere å spå.