-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Merkbar diesel-nedgang for varebiler
På tross av at varebilsalget i Europa økte med 6,2 prosent og endte på 1.408.3376 enheter sank dieselandelen fra 92,4 prosent i 2020 til 90,2 prosent i fjor.
Det er ACEA, takorganisasjonen for europeiske bilprodusenter som har hatt opptelling og funnet ut hva fjorårets flåte går på.
Sterk diesel-dominans, selvfølgelig, men etter dette året er det sannsynligvis litt færre enn hver niende bil som er på olje.
En liten milepæl det også.
Det var Italia og Frankrike som viste den sterkeste økningen i diesel-klassen, mens Spania og Tyskland faktisk kunne slå fast at etterspørselen sank.
Nå vi forteller at antall bensinbiler økte med 20,5 prosent høres det voldsomt ut. Men det ble allikevel mer enn 58.757 slike. Dermed økte andelen av slike fra 3,4 til 3,8 prosent
Det ACEA kaller elektrifiserte biler er plug in hybrider og batterielektriske. Dem ble det 46.853 av – da skal det ikke ta lang til før de elektrifiserte får et større volum enn bensinbilene.
Veksten i volum var på 63,2 prosent der alle de fire store markedene økte sterkt. Samtidig økte markedsandelen fra 2,0 til 3,0 prosent.
Hybrid-salget økte også og endte på 25.496 enheter. Der ble det en markedsandel på 1,6 prosent - opp fra 0,9 prosent i 2020. Alternative drivstoffer (blant annet gass) endte på 21.340 enheter – der var markedsandelen forholdsvis stabil, på 1,4 prosent.
Disse tallene gjelder EU 24. Tar vi med EFTA også ser vi at Island fikk 7,7 prosent elektrifiserte varebiler i fjor, Norge 17 prosent og Storbritannia 4,2 prosent. Mens hybrid og de alternative ligger på henholdsvis 0,2 og 0,3 prosent av 2021-markedet betyr det at dieselandelen i fjor var helt annerledes på disse markedene. EF var nede på 84,2 prosent med Norge som den magreste på 82,5 prosent.
Det er jo ingen som tviler på hvilken vei det går, men det er heller ingen som foreløpig kan si noe om farten på utviklingen.