-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
CES 2024
– Et slikt samarbeid er sjeldent i vår bransje
MAN Truck & Bus og ABB E-mobility skal jobbe tettere sammen, spesielt innen forskning og utvikling.
Selskapene kunngjorde på Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas at de har signert en eksklusiv samarbeidsavtale.
Thomas Nickels, Senior Vice President Engineering hos MAN, ser på dette samarbeidet som unikt innen bransjen:
- Samarbeid innen forskning og utvikling er ganske sjeldent i vår bransje. Sammen med ABB E-mobility streber vi etter et tillitsfullt, bindende og transparent partnerskap. Vi starter allerede med utviklingen av produkter og standarder og fokuserer på de spesielle kravene til nyttekjøretøyindustrien, uttaler han.
Han mener betydningen av tverrindustrielt samarbeid for hele sektoren er spesielt tydelig for megawatt-ladesystemet (MCS).
- Med MCS samarbeider vi med aktører fra hele bransjen for å muliggjøre ladekapasiteter i megawattområdet for fremtiden og dermed bærekraftig og økonomisk langdistansefrakt og persontransport. Ved å samarbeide med ABB E-mobility kan vi takle utfordringene med nye teknologien på et tidlig stadium og drive standardisering raskere fremover, sier han i pressemeldingen.
Tre års avtale
Utfordringene inkluderer kommunikasjonsstandarden ISO15118-20 og nye måter å overføre signaler på.
Grunnlaget for MCS er Ethernet-kommunikasjon, som for første gang blir brukt innen elektromobilitet.
Tidlige programvare- og interoperabilitetstester med kjøretøy og ladestasjoner skal bidra til å etablere pålitelige produkter så raskt som mulig i et voksende marked.
Derfor fokuserer samarbeidet som er planlagt å vare i tre år, på kundeopplevelsen helt fra starten av, i tillegg til intern utvikling og videreutvikling av ladestasjoner, kjøretøy og programvare.
Floris van de Klashorst, Senior Vice President Products & Hardware Platforms i ABB E-mobility sier høy ladeytelse, pålitelig teknologi og kundenes tillit er forutsetningene for suksess med elektromobilitet innen tunggods og langdistanse passasjertransport.
- Ved å samarbeide med MAN helt fra den tidlige produktfasen, kan vi svare enda bedre på behovene til kundene våre. Innen 2025 ønsker vi å bringe et produkt til markedet som oppfyller kravene til logistikk, sier han.
Ikke bare logistikk
Van de Klashorst mener markedet trenger et økosystem som samhandler og fungerer pålitelig.
- Derfor ønsker vi i fellesskap å utvikle et konsept for samspillet mellom MCS og CCS som tar for seg problemstillinger som plass, energiforsyning og nettutvidelse. MANs omfattende ekspertise hjelper oss med å utvikle kundeorienterte løsninger – både for bruk i depotet og på banen, sier van de Klashorst og hentyder til fremtidige prosjekter.
Samarbeidet vil ikke kun begrenses til logistikk:
- MCS vil også i fremtiden bli brukt i reiselivssektoren, for eksempel for bobiler og turistbusser. Dette vil gi ytterligere utfordringer og en endring i brukeratferd, fortsetter utviklingssjefen.