De første elbussene fra VDL på plass i Oslo

Unibuss har fått de første leveransene av sin nye flåte på 40 elbusser. Bussene er av typen VDL Citea Electric, og skal leveres både som solobusser og leddbusser.

Publisert
SNORKLIPP: Administrerende direktør i Unibuss Øystein Svendsen, byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg og plandirektør i Ruter, Snorre Lægran klippet snoren på de første elbussene til miljøhovedstaden.
SNORKLIPP: Administrerende direktør i Unibuss Øystein Svendsen, byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg og plandirektør i Ruter, Snorre Lægran klippet snoren på de første elbussene til miljøhovedstaden.

Fra før kjøres det en håndfull elbusser fra Solaris og BYD i Oslo, men dette er småskala testprosjekter på utvalgte linjer.

Først i 2019 skal de større flåter settes i drift. Ruter har inngått en avtale med busselskapene Unibuss, Nobina og Norgesbuss om å ta i bruk totalt 70 nye elbusser i år.

Unibuss skal som kjent stå for 40 av de 70 nye elbussene. Disse skal kjøre på linje 20, 21, 28, 34, 37, 54 og 74.

– Dette er en merkedag for Unibuss og for bussbransjen. Vi som jobber med kollektivtransport har et ansvar for å gjøre byen vår enda mer miljøvennlig, og med elbussene bidrar vi til bedre luftkvalitet og til å kutte klimagassutslipp. I tillegg er Oslo Europas miljøhovedstad i 2019, noe som gjør at vårt innkjøp av elbusser passer ekstra godt i år, uttaler administrerende direktør i Unibuss Øystein Svendsen i en pressemelding.

Mål om nullutslipp innen 2030
Den første bussleveransen ble markert med en tilstelning utenfor Oslo Rådhus torsdag 28. februar.

– Oslo får nå Nordens største flåte av elektriske leddbusser. Flere og flere av innbyggerne i byen velger kollektivtransport framfor bil, og elbusser er et godt bidrag til at Oslo skal bli en nullutslippsby innen 2030, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg (MDG).

VDL.bussene skal lades på Unibuss sine anlegg på Alnabru, Mortensrud og Klemetsrud. Ladeinfrastrukturen leveres av Heliox og Siemens.

Omfattende testing
I månedene fremover vil flere elbusser ankomme, men før de settes i trafikk må det gjennomføres omfattende testing. Blant annet sjekkes det at samspillet mellom buss og ladeinfrastruktur fungerer godt under ulike forhold. I tillegg gjør Unibuss stresstester for å finne ut hvor langt bussene kan kjøre på én lading.

– Parallelt med bygging av infrastruktur og testing av bussene vil 600 av våre sjåfører få elbuss-opplæring. Rekkevidden vil i stor grad være avhengig av topografi og klimatiske forhold, men også av kjørestil, forklarer Svendsen.

Unibuss har hatt to elbusser i pilotdrift siden november 2017, noe som har gitt selskapet nyttig kompetanse.

– Vi håper at Osloborgerne ønsker elbussene velkommen. Vi tror våre kunder vil sette pris på busser som vil gi bedre luftkvalitet, mindre støy, og en mer behagelig og stillegående reise, sier plandirektør i Ruter, Snorre Lægran.

Powered by Labrador CMS