Ikke la deg lure av den ytre likheten til forgjengeren. På innsiden er ikke nye Sprinter til å kjenne igjen. Men slapp av – bilen vil kjenne igjen deg, etter hvert.
Kanskje vil du skvette litt første gangen varebilen spør deg om det ikke er på tide å ringe hjem til kona snart, eller om du også i dag skal kjøre innom matbutikken på vei hjem fra jobb klokken 17.
Annonse
Men dette er ikke langt unna din nye hverdag, dersom du havner bak rattet i nye Sprinter.
Svarer på det meste MBUX heter det elektroniske ombordsystemet som kan styres med stemmen, berøringsskjerm eller knapper på rattet, og som ifølge Mercedes skal bli din nye bestevenn. En personlig assistent du kan spørre om alt mulig – og få svar på det meste. Teknologien tilsvarer noe á la Amazones Alexa eller Google Home.
Og det at varebilen kjenner deg igjen er helt seriøst: alt du foretar deg – som kjørestil, hvilke veier du kjører på, hvem du ringer – og når, hvilket tidspunkt du pleier å reise på jobb og hvor du liker å spise, kan lagres. På bakgrunn av dette vil bilen lære deg å kjenne, huske atferdsmønstrene dine og etter hvert foreslå – trolig før du har tenkt på det selv – om du skal gjøre «sånn» eller «slik», «som du pleier».
Det er visstnok kun noen få spørsmål varebilen ikke kan svare deg på: En liten test viste oss at om du spør om hva som er meningen med livet, får du til svar at «jeg hater å si det, men akkurat dette spørsmålet overlater jeg til deg å finne ut av».
Trenger du derimot en matbit, for eksempel, er det bare å si «Hey Mercedes», hvorpå hun (ja, det er en kvinnestemme) svarer «Hva kan jeg hjelpe deg med?», og du repliserer «hungry», så får du opp en smørbrødliste over spisesteder i nærheten.
Annonse
Jobbrelatert kan du selvsagt få adresse og kjørerute til firmaet du skal levere en pakke til, eller be «henne» om å skrive en tekstmelding til sjefen din om at du er på vei fem minutter forsinket.
Mer enn en bil Selv om starten her kanskje ikke minner om en varebilprøvekjøring, er det akkurat det vi har vært på i Nederland, hvor vi utforsket en av årets viktigste varebilnyheter – nye Sprinter. Nåtidens varebiler handler altså om langt mer enn nyttelast, volum og førerkomfort. Alle systemene og tjenestene rundt kjøretøyet er vel så viktige som selve bilen, skal vi tro produsenten.
Prøvekjøringen var siste del av et lanseringsshow i tre akter. I de to foregående, som vi har rapportert fra tidligere, ble det blant annet fokusert på at bilen nå skal være en «hub» i et omfattende logistikknettverk. Det betyr for eksempel at gjennom tjenesten Mercedes Pro får du digital kjørebok, tracking av kjøretøy, flåtestyring med servicekontroll, sanntidsstyring av hele det aktive bilnettverket og mye mer.
Om du synes MBXU og Mercedes Pro virker «litt mye» kan du slappe av med at dette er tilvalgsutstyr, og at du kan få utgaver av Sprinter så «ribbet» at det ikke sitter radio i dashbordet en gang.
Med totalt 1.700 ulike varianter å velge blant skal det finnes noe for enhver smak. I hovedtrekk kan vi nevne tre akselavstander, fire lengder, tre høyder, inntil 17 kubikk og inntil 5,5 tonn – pluss 3,5 tonn tilhengervekt. Vil du ha minibuss kan du få inntil 20 sitteplasser.
Som nevnt har det ikke skjedd radikale endringer i bilens ytre, og heller ikke under skallet er alt nytt – selv om vi snakker ny plattform. Blant annet er de to motorene som leveres i tre versjoner fra 114 til 190 hk kjent fra før, men «ytterligere optimalisert» ifølge Daimler. De fungerer fortsatt utmerket.
Annonse
Sprinter blir nå også tilgjengelig med forhjulsdrift, i tillegg til firehjulsdrift og bakhjulsdrift. Fordelen med forhjulsdrift er at man ikke har noen aksling bakover, slik at gulvet i varerommet kan senkes med 80 mm og gi lavere inn- og utlasting. 50 kilo ekstra nyttelast er ren bonus.
Køkjøring en drøm Hvordan er bilen å kjøre?
Jo, selv om du har tilgang på det meste av fører- og sikkerhetsassistenter (dog ikke lukeparkeringsassistent og Trailer Assist, som du får på VW Crafter), mye takket være den elektromekaniske servostyringen, må du fortsatt kjøre selv.
Styringen er lett, presis og stabil. Du sitter som en konge, særlig i setene med elektrisk justering og uttrekkbar lårstøtte. Utgående Sprinter er støysvak, og denne er enda et knepp bedre.
Den nye 9 trinns automatkassen jobber så lytefritt at det er bare å sette hendelen ved rattet i posisjon D, så glemmer du hele momentomformeren.
Bilene vi kjørte hadde den største multimedieskjermen på 10,25 tommer, med berøringsfunksjon. Den blir du glad i. Betjeningen av denne og bryterne på rattet, med blant annet to små berøringsplater, er rimelig intuitiv – men trenger likevel litt tilvenning. Det gjør også navigasjonssystemet.
Vi holdt flere ganger på å kjøre feil fordi systemet sa over høyttaleren «sving til høyre» eller «sving til venstre», mens det med liten skrift på skjermen stod at det var 500 meter igjen til vi skulle svinge. Liten skjerpings her, Mercedes.
At det finnes flere USB-porter, 12V-uttak og trådløs lading av mobiltelefonen i rommene på toppen av dashbordet er nok viktig i hverdagen.
Etter mye køkjøring på hektiske motorveier rundt Amsterdam og Rotterdam kan vi også bekrefte at dette går som en drøm med den adaptive fartsholderen. Nå virker den helt ned til stillestående og tar i gang igjen selv – dersom du ikke blir stående mer enn tre sekunder, da. Etter det må du hjelpe bilen i gang med gasspedalen, før den overtar selv igjen.
Offisiell salgsstart i Norge var 8. mai. Torsdag 31. mai skal bilen lanseres i lokalene hos alle Mercedes-Benz varebilforhandlere Norge rundt. Importøren opplyser at prisene på nye Sprinter vil være tilnærmet lik som for tilsvarende utgave av utgående modell.
I mellomtiden er det bare å pønske ut hva du vil spørre bilen om.
PS. Elektriske eSprinter ble vi lovet pressekjøring av «til sommeren», og markedslansering er i 2019.