-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Platooning overalt
Mens personbilenes motebegreper er elektrifisering, autonom og konnektivitet er tungbilene i første rekke konsentrert om platooning. Det dukker opp overalt.
Det er ikke lenge siden vi fortalte at også Norge er med i det gode platooning-selskapet nå.
Vi har gjort en samarbeidsavtale med Sverige og Finland og har antakelig de første sammenkoblede vogntogene på E6 og E8 allerede ganske tidlig i 2018.
I USA forteller Daimler Trucks at de har begynt å kjøre slike forsøk i Oregon og Nevada og at de skal begynne å koble vogntog sammen for alvor – i vanlige transportjobber og i samarbeid med transportører – fra neste år.
To vogntog
De påstår de er den første lastebilprodusent som gjør dette i USA. Og de sier at siden de i første omgang nøyer seg med to Freightliner New Cascadia kaller de det ikke platooning med «Pairing».
Det fortelles at i dette programmet kjører bilene med 15 meters avstand – vanlig trafikk krever minst 50. Og de er ikke fullt så optimistiske når det gjelder mulig drivstoffsparing som Scania er. Svenskene har antydet 10 prosent lavere forbruk, Daimler sier de oppnår 7, og minner om at sammen med lavere forbruker hører også naturlig: lavere utslipp.
Nyheten ble sluppet på den store lastebilutstillingen i Atlanta og vakte selvfølgelig en viss interesse. Med Freightliner og Western Star har Daimler 40 % av markedet for klasse 6-8 biler, og det er jo først og fremst hos dem at dette er av interesse.
Flere på gang
Men andre fabrikker er selvfølgelig også med, andre steder i verden. MAN har for lengst fortalt at de er i gang med slikt, sammen med DB Schenker, til våren. Det er på motorveien mellom München og Nürnberg de første forsøkene skal skje der.
Og i Storbritannia har Transport Research Laboratory nettopp presentert et to-års program med testing av platooning. De har en rekke partnere med på laget, blant andre DHL.
Motorspesialisten Ricardo skal være med for å se på mulighetene til å optimalisere drivlinjene for den type trafikk – og Samferdselsdepartementet er sterkt inne i bildet.
Bedre plass
Det er DAF som er valgt som bil-partneren i dette programmet. De har jobbet med slike program siden 2015 og var blant deltakerne på det store European Truck Platooning Challenge i fjor. TRL legger vekt på at det er ikke bare teknologien som skal utfordres, programmet skal også i stor grad hjelpe til å se nærmere på trafikkregler, utforming av veier og – ikke minst – hvordan andre trafikanter oppfatter denne type vogntog.
DAF minner oss forresten på en selvsagt ting som kanskje har vært glemt bort: vi vet jo at platooning øker kapasiteten på veinettet, fordi de kan kjøre så mye tettere sammen. Men, sier DAF, de bedrer fremkommeligheten for andre bilister også fordi de sammenkoblede bilene jo aldri vil kjøre forbi hverandre og derved oppta to kjørefiler i mange kilometer.