-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Platooning i startgropen
Sammen med DB Schenker skal nå MAN i gang med platooning i landeveis-forsøk
Vi har hørt mye om forsøk med selvkjørende lastebiler. Mange av dem kjører på det tyskerne kaller «den digitale motorveien», en teststrekning på A9 som er ganske strategisk plassert, mellom München og Nürnberg.
DB Schenker har depoter begge steder, så derfor vil denne strekningen være ideell for slike forsøk. Man regner med å sette i gang sommeren 2018.
Også selvkjørende
Men samtidig planlegger de to også utprøving av selvkjørende biler – i første omgang skal de skje på depotet i Nürnberg, og bare bestå av manøvrer i forbindelse med lasting og lossing.
For platooning-øvelsene skal bilene utstyres med et elektronisk «feste» som hekter bilene sammen. Avstanden mellom dem skal være ti meter – det tilsvarer et halvt sekund ved motorveihastigheter. Formålet er først og fremst slipstreaming, slik at man sparer drivstoff. 10 prosent reduksjon ligger innenfor mulighetene, regner man med.
Nå er det selvfølgelig ikke bare bil-etter-bil oppskriften som skal testes ut. Hvordan en slik kolonne vil ta seg ut for andre trafikanter er selvfølgelig av stor interesse, og hvordan man skal kjøre ved avkjøringsramper er også et spørsmål man må finne svar på.
Venter på jusen
Joachim Drees, MAN-sjef, presiserer at kjøremønster som dette i første rekke er et spørsmål om lovgivning.
«Så snart det juridiske rammeverket er på plass, vil vi tilby denne muligheten i våre biler», sier han.
Både MAN og DB Schenker legger til at andre digitale prosjekter vil bli testet ut i forbindelse med platooning-forsøkene.