-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nikola vil satse på hydrogen i stedet for batteridrift
Produsenten av «superlastebilen» Nikola One varsler endringer i hvilken teknologi de skal satse på. Nyheten kom overraskende på Tine, som nylig bestilte lastebil fra dem.
Tirsdag fortalte meierikonsernet Tine at de som første norske selskap har bestilt den mye omtalte hybridtrekkvognen Nikola One fra USA.
Den 9,5 tonn tunge trekkvognen skal drives av seks el-motorer, en på hvert hjul, med til sammen 2.000 hestekrefter. Batteriene skal lades av en generator drevet av biogass, og gassforbruket til lading skal være cirka tredjeparten av forbruket på tilsvarende bil drevet av dieselmotor. Dette skal gi en rekkevidde på nesten 200 mil.
Hydrogen i stedet
Men, omtrent samtidig som Tine stolt fortalte om bestillingen sin offentliggjorde Nikola Motor Company at de dropper hele konseptet med batteridrevne elmotorer, i alle fall i USA og Canada. I stedet vil det to år gamle selskapet satse på hydrogen, melder autoblog.com.
Nikola opplyser at trekkvognen i stedet for den nevnte batteridriften nå også kan drives av en 800 Volts brenselcelle, som skal gi 1.000 hestekrefter, med en rekkevidde på over 1.200 miles (drøyt 1.900 kilometer).
Autoblog mener det er grunn til å blinke med varsellysene, og skriver at produsentens plutselige teknologibytte er forvirrende. Nettstedet henviser til Electrek og påpeker at batteridrevne biler i utgangspunktet er tre ganger mer effektive enn hydrogenbiler, og at infrastrukturen for fylling av hydrogen på langt nær er god nok til at nyttetransporten kan benytte det.
Nikola besvarer imidlertid sistnevnte problemstilling i pressemeldingen sin, hvor de opplyser at selskapet selv vil bygge nullutslipps solcelle-anlegg som skal produsere mer enn 100 megawatt og bruke elektrolyse til å produsere hydrogen av vann. Selskapet lover å ha 50 stasjoner for fylling av hydrogen i USA og Canada innen 2020.
Overraskende
Kommunikasjonsrådgiver Olav Håland (bildet, innfelt) i Tine forteller til YrkesBil.no at meldingen fra Nikola tirsdag kom overraskende på dem.
– Etter å ha studert meldingen oppfatter vi at det først og fremst er i USA og Canada at Nikola vil satse mest på hydrogen, og at kundene i andre markeder får valget mellom denne og lastebilen slik den opprinnelig var presentert, med batterielektriske motorer og en biogassdrevet generator, sier Håland.
Han understreker samtidig at Tine foreløpig ikke har tatt stilling til hvilken teknologiløsning de ønsker å velge.
– Vi ønsker ikke å låse oss til en av løsningene ennå. Leveringstiden vi har fått opplyst er på to-tre år og vi tror det vil skje mye på teknologi- og miljøområdet fremover. Det er viktig at aktørene deltar aktivt i dette arbeidet med utprøving. Dette er med på å utvikle markedet og drive utviklinga i en grønn retning, sier Håland.
– Innen vi får bilen er kanskje tilgangen på hydrogen såpass god at det kan være den mest aktuelle løsningen for oss, sier legger han til.
– Er det aktuelt å bygge egne hydrogenanlegg, slik Asko gjør?
– Vi satser kraftig på oppgradering til Euro 6 og bruk av HVO i lastebilparken vår, og vi bygger fyllingsstasjoner for HVO på flere av anleggene våre. Men foreløpig har vi ikke tenkt å gjøre det med hydrogen. Her avventer vi litt, fordi det skjer så mye rundt dette akkurat nå. Dersom vi heller skal satse på hydrogen som kilde er det viktig for Tine at hydrogenet er produsert på en fornybar kilde, sier Håland.
Vet ikke når de må svare
Meierikonsernet har ikke vært i dialog med Nikola etter at den nye hydrogenversjonen ble kjent.
– Derfor vet vi heller ikke når vi må bestemme oss for hva vi velger. Vi har heller ikke avklart hvordan service og reparasjoner av lastebilen skal gjøres når den tid kommer. I tillegg må bilen godkjennes av norske myndigheter før vi kan bruke den, sier Håland.
Nikola One skal etter planen avdukes i Salt Lake City i desember, og produsenten hevder å ha fått inn mer enn 7.000 forhåndsordre fra kunder over hele verden som har betalt inn et depositum på 5.000 dollar. Tine har ikke bestemt seg for om de skal sende egne folk «over dammen» for å se på lastebilen.
– Dette er også noe vi må ta stilling til, sier Håland.