-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvos nye lastebilgenerasjon blir forsinket
Salget i Norge rakk akkurat å starte, før hele landet og verden for øvrig ble stengt ned av viruspandemien. Nå har Volvo stoppet salget og produksjonsstart for ny FH, FH16, FM og FMX er utsatt til neste år.
Volvo kunne ikke vært mer uheldig med tidspunktet for det konsernet selv omtaler som deres «største lansering noensinne». Tvers gjennom ny FM og FMX, samt kraftig oppgraderte FH og FH16.
Produsenten hadde bygget opp flere små «svenske landsbyer» og pyntet sitt Volvo Trucks Experience Center (VTEX) i Gøteborg ned til hver minste detalj. Et utall varianter av de nye modellene stod klare og nypussede på geledd, for prøvekjøring på testbanen.
Alt var klappet og klart for storinnrykk av internasjonal fagpresse, samt VIP-kunder og egne ansatte fra mange kanter av verden, som ville se, ta på, føle og prøve de nye lastebilene.
Modellene FH, FH16, FM og FMX representerer i volum omtrent to tredjedeler av Volvo Trucks' totale leveranser.
Så kom koronaviruset med full styrke og lammet verdenssamfunnet.
LES OGSÅ: Ny lastebilkvartett fra Volvo
Utsatt start for salg og produksjon
I Norge rakk importøren så vidt å starte salget av den nye lastebilgenerasjonen mandag 9. mars, men noen dager senere, torsdag 12. mars, slo statsminister Erna Solberg (H) av hovedbryteren i landet vårt.
Volvo Norge hadde planer om parallellsalg av utgående modell, som på Volvo-språket heter Classic, og de nye modellene, frem mot sommeren.
Nå er salget av den nye generasjonen stanset og fabrikken har besluttet å utsette produksjonsstarten, som opprinnelig var planlagt til uke 37 i starten av september.
– Vi har inntil videre utsatt salgsstart for nye modeller til uke 37, og produksjonsstart er inntil videre utsatt til begynnelsen av 2021, sier Bjørn-Inge Haugan til YrkesBil. Han er direktør for kommunikasjon, PR og markedsføring i Volvo Norge AS.
– Den globale lastebilindustrien og deres underleverandører har alle måtte redusere sitt aktivitetsnivå. Årsaken til dette henger sammen med at de fleste land i Europa nå enten har «stengt ned» eller lagt tøffe restriksjoner som følge av Covid-19 pandemien, legger han til.
LES OGSÅ: Produksjonsstopp ved lastebilfabrikkene
Sniktitt i Gøteborg
Som nevnt ble hele lanseringsopplegget for den nye lastebilgenerasjonen kansellert, også for pressen, men YrkesBil rakk en snartur til Gøteborg like før norskegrensen ble «korona-stengt».
Her fikk vi se på den nye FH-modellen og slå av en prat om den nye lastebilgenerasjonen med Waldemar Christensen, den tidligere Volvo Norge-sjefen som nå er salgsdirektør for Europa i Volvo Trucks, og Gunnar Brattli, salgsdirektør for Volvo Norge.
Reportasjen står på trykk i nyeste utgave av bladet YrkesBil, og vi gjengir noen utdrag her:
Christensen er klar på hva som gjør at dette omtales som «Volvos største lansering noensinne»:
– Både det at vi nå lanserer fire nye modeller helt samtidig, og det store teknologiske spranget som er tatt på produktutviklingen. Rent teknisk er det nye plattformer på FM og FMX, og alle modellene er rigget for fremtiden med tanke på økt datatilgjengelighet og -kapasitet. Samtidig er en del av drivlinjene og elstrukturen med fra utgående modell, sier han, og legger til at Volvo aldri har investert mer penger i produktutvikling enn til denne lanseringen.
SAMLESAK: Koronakrise i yrkesbilnæringen
Mye nytt under skallet
Det er sjelden man blir slått i bakken av utseendemessige forandringer på nye lastebilmodeller. Sånn er det også her. Det er ingen tvil om hva slags biler dette er. Endringene er naturligvis størst på FM og FMX. På FH og FH16 er det de nye hovedlyktene og ny grill som er mest iøyenfallende.
Brattli understreker at det har skjedd mye med bilene utover det man ser utenfra.
– Mange av de viktigste endringene i FH har skjedd på innsiden, mens FM og FMX er jo en helt nye fra innenfra og ut, sier han.
Først og fremst er det mye nytt på tjenestesiden, i form av telematikk, fjerndiagnose og overvåkning, og alt som skal bundles inn i Volvo Connect. Bilene er klargjort for å implementere en rekke nye tjenester de kommende 10-15 årene.
– Det er også mange nyvinninger for sjåførene. På FM og FMX er hele hytta forbedret, den er større og har en enda høyere kvalitet på interiøret. Samtidig har alle fire modellene fått digitale instrumenter, med en rekke valgmuligheter og funksjoner, sier Brattli.
LES OGSÅ: Volvo sater elektrisk også i tyngre segmenter
Beholder speilene
Salgsdirektøren trekker også frem bedre siktlinjer, spesielt på FM og FMX, med skråning på sidevinduer, senket dashbord og slankere A-stolper, i tillegg til flere kameraer som eliminerer blindsoner rundt bilen.
Mange var nok spent på om også Volvo skulle kaste sidespeilene, som Mercedes-Benz. Svenskene har syslet med kameraerstatning for speil i mange år, det er bare å se på en av lastebilene på Volvos eget museum.
– En av årsakene til at man har valgt å beholde analoge speil har med sikkerhet å gjøre. Volvo mener blant annet at det gir en bedre gjengivelse av hva som er utenfor, kanskje spesielt i mørket. Samtidig har man nå mulighet til å supplere med 7-8 kameraer rundt bilen, som gjør at man får veldig god oversikt totalt sett, sier Brattli.
– Speilene på Volvo er for øvrig designet på en sånn måte at det ikke utgjør så stor forskjell på drivstofforbruket om man fjerner dem eller ikke, supplerer Christensen.
Godt forberedt
Gunnar Brattli forteller at det kommersielle salgsapparatet i Volvo Norge har gjennomgått «E-læring», der de har fått lese seg opp på alle nyhetene i de nye modellene.
– Vi har også hatt noen utvalgte medarbeidere på plass i Gøteborg, som har gjennomgått full opplæring med tanke på at de skal kunne trene opp sine kolleger – såkalt «train the trainer». Vi er godt forberedt, selv om ikke alle selgerne har fått se og prøve bilene ennå, sier Brattli.
Den norske salgsdirektøren tror mange kunder vil kjøpe de nye modellene uavhengig av om de får se bilen fysisk og prøvekjøre den først.
– Samtidig vet vi at det for mange lastebileiere er avgjørende å kunne ta og føle litt før de bestemmer seg, sier Gunnar Brattli.
– Mange norske kunder er gjerne «first movers» som ønsker det nyeste. Jeg regner med det blir et godt ordreinntak når salget er i gang, kanskje spesielt på FM som er en helt ny modell, til tross for at mye nå er blitt utsatt, sier Waldemar Christensen.