-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Vil utvikle Volvo-vennskapet til noe mer
Anleggsdagene på Hovinmoen markerer starten på et nytt forhold mellom Volvo lastebiler og Volvo maskin.
– Volvo er unike, ved at vi er den eneste som kan tilby lastebiler, busser, anleggsmaskiner, marine- og industrimotorer i ett og samme hus. Det skal vi ta bedre grep om også i Norge, ved at vi inngår et tettere og dypere samarbeid mellom de ulike sektorene fremover, sier Waldemar André Christensen, administrerende direktør i Volvo Norge.
Sammen med Volvo Maskin arrangerer de anleggsdager i grustaket på Hovinmoen i Ullensaker fra 24. april til 6. mai.
– Dette er første store arrangement hvor vi setter i system og viser markedet at vi kan mer enn bare lastebil eller mer enn bare anleggsmaskiner, fortsetter Christensen.
55.000 kvadratmeter
Og det er ikke noe småtteri de har stelt i stand. Volvo Norge og Volvo Maskin bruker til sammen drøyt tre millioner kroner på arrangementet.
Over 700 kunder er invitert, i tillegg til at det er ventet mange besøkende på de to dagene fredag 5. mai og lørdag 6. mai som er åpne for alle som vil. Yrkesskoler i Akershus og Østfold er også invitert.
Prosjektleder Torstein Magelssen i Volvo Norge opplyser at de har leid et område på 55.000 kvadratmeter.
Her er det rigget til sammen 900 kvadratmeter med telt, i tillegg til at det er store utstillingsområder og testløyper for lastebiler og anleggsmaskiner.
– Fire showtrailere, over 20 lastebiler og 30 anleggsmaskiner er samlet og utgjør verdier for langt over 100 millioner kroner, forteller Magelssen.
Volvo har lansert en rekke anleggsrelaterte produkter på lastebilene de siste årene. Blant annet tandem akselløft, Volvo Dynamic Steering og I-shift crawler gir.
– Dette er en fin anledning for å vise frem og la kunder få prøve utstyret selv, sier Magelssen.
Unikt i Europa
Et slikt felles arrangement med lastebil- og anleggsdivisjonene er visstnok unikt for Volvo i Europa. Andre steder i verden er det tettere samarbeid mellom de to sektorene, noe Volvos relativt ferske konsernsjef, Martin Lundstedt, er klar på at han ønsker mer av også på våre breddegrader.
Og det skulle vel egentlig bare mangle.
– Volvo er unike i verden, ved at vi kan tilby alt under ett tak. I Norge har vi funnet hverandre før, men nå skal vi finne hverandre enda bedre fremover. Så får tiden vise hvordan det ender, sier administrerende direktør i Volvo Maskin, Gunnar Thorud.
De to norske topplederne avviser imidlertid at det er snakk om en felles organisering, slik Volvo blant annet har i Peru med ett selskap for både lastebil og maskin, med det første. Men når det blir spørsmål om mulig samlokalisering av hovedkontor holder de døren litt mer på gløtt.
– Vi kan i alle fall si at vi kommer til å gjennomføre små og store arrangementer sammen i tiden fremover, sier de.
Vil ha totalkunder
I forbindelse med at de to selskapene ønsker å «finne hverandre» har selgere fra lastebil og maskin satt seg ned sammen og «vasket» kundelister.
– Det er åpenbart at vi skal plukke maskin-kunder som ikke er lastebilkunder, og motsatt, for å gi dem muligheten til å bli totalkunder. Det kom ikke overraskende på oss, men nå gjør vi noe med det, sier Christensen.
– Kundene våre vet jo at Volvo er en stor aktør. De kjører kanskje både Volvo lastebiler og anleggsmaskiner selv, og lurer kanskje på hvorfor vi ikke bruker denne muskelen mer ut i markedet. Og det er nettopp det vi nå har tenkt til å gjøre, sier Thorud.