-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
VDL satser helelektrisk med ny generasjon Citea
Nederlandske VDL Bus & Coach startet på «scratch» og utviklet sin nye generasjon Citea som en ren elbuss. De fremhever løsninger som batterier i gulvet, kompositt-sidevegg i ett stykke og smart energistyring. Den norske importsjefen gleder seg og har allerede tilbudt modellen i anbud.
Etter å ha holdt oss på pinebenken en god stund var VDL denne uken klare for å rulle sin nye generasjon bybuss, Citea, ut i offentligheten. Det er omtrent ti år siden dagens Citea kom på markedet.
Det var imidlertid ingen forrykende lanseringsfest med hornmusikk (slik vi er vant med fra Busworld) eller heftige innslag av lys og lydeffekter, med dans og rytmer, slik det gjerne var på kjøretøylanseringer pre-korona.
Nederlenderne bød i stedet på en relativt nøktern digital presentasjon, men innholdet var spennende nok.
Fleksible løsninger
Alex de Jong, sjefen for «offentlig transport»-avdelingen i VDL, fortalte at i nye Citea har de startet fra bunnen av og bygget seg oppover.
– Dette har gitt muligheten for å integrere nyeste teknologi på en mest mulig effektiv måte. På en ren elektrisk plattform er vi ikke lenger like bundet av å plassere komponenter i forhold til for eksempel forbrenningsmotoren, vi har mye mer fleksibilitet.
– Vi kunne for eksempel optimalisere seteoppsett og passasjerstrøm. Dette var helt avgjørende. Vi bestemte oss også for å plassere standardbatteriene i gulvet for å redusere tyngdepunktet og optimalisere vektfordelingen og fordelingen av alle nødvendige komponenter.
Som hjelp i utviklingen har ingeniørene hatt tilgang på data fra mer enn hundre millioner kjørte kilometer med elbuss. Vi kan jo bare gjette på at en del av disse er tilbakelagt i og rundt Oslos gater.
Dybdeintervjuer med toneangivende bussbrukere i Europa har også vært del av utviklingen.
Fire varianter
Designmessig skiller den nye generasjonen seg fra forgjengeren med nye frontlykter, et lavere neseparti og ikke minst at speilhusene er erstattet med kamera-og-skjerm-løsning (om dette er standard eller tilvalg opplyses ikke i pressemateriellet).
Tar vi en titt på det helt konkrete skal nye Citea bygges i fire lengdevarianter:
- 12,2 meter (lavgulv og laventré)
- 13,5 meter (LE)
- 14,9 meter (LE)
- 18,1 meter (LF)
Den 13,5 meter lange versjonen har to aksler, men skal kunne konkurrere med en treakslet enhet når det gjelder sitteplasser.
Rekkevidden hevdes å være betydelig forbedret, og det opplyses at alle kjøretøyene skal kunne tilbakelegge 500 til 600 kilometer i løpet av en bruksperiode på inntil 24 timer. I storbyområder skal Citea være i stand til å operere døgnet rundt, og på regionale linjer, som i økende grad blir elektrifisert, skal ruter på opptil 100 kilometer og daglige kjørelengder på 600 kilometer være oppnåelig.
Batterikapasiteten på 12,2-meteren er den eneste som er oppgitt i pressemateriellet. Den er på 490 kWh.
Sparer 25 prosent energi
En ny funksjon som ble trukket frem under presentasjonen var sideveggen, som er bygget av kompositt i ett stykke og utviklet av VDL selv.
Foruten at 15 prosent vektreduksjon sammenlignet med et konvensjonelt sidepanel, skal løsningen bidra til færre vibrasjoner og filtrere lyden utenfra på en bedre måte.
Isolasjonen av bussen skal også ha blitt bedre med alt-i-en-løsningen og de nye sideveggene skal effektivt eliminere kuldebroer og gi bedre komfort for passasjerene.
Her skal også bruken av dobbeltvinduer bidra til lavere energiforbruk og mindre støy.
Totalt skal energiforbruket være redusert med 25 prosent sammenlignet med dagens modell, men i den potten bidrar også naturligvis smartere programvare, ny drivlinje, effektivt klimaanlegg og forbedret aerodynamikk.
Men når vi først er inne på klimaanlegget: Dette kan opereres fullelektrisk. Med VDLs egenutviklede varmepumpeløsning er det muligheter for ulike klimasoner i bussen. 60 prosent av varmen kommer fra gulvet.
Sjåføren kan lage sin egen «termiske sone» ved hjelp av en egen førerhus-sone som gir varm eller kald luft rundt benene og overkroppen, med justeringsmuligheter fra 17 til 27 grader.
Det loves for øvrig forbedret sikkerhet og ergonomi på førerplass, blant annet med større justeringsmuligheter på rattstammen og lettere servostyring.
Produserer lokalt
Du finner vel ikke en eneste kjøretøylansering der ordet bærekraft utelates. VDL vektla i den sammenhengen spesielt at de, i motsetning til flere konkurrenter som legger produksjonen til mer fjerntliggende lavkost-land, velger å opprettholde produksjonen i Nederland og Belgia.
Mottoet er: «Produksjonsindustrien har en fremtid i Vest-Europa, Vest-Europa har en fremtid på grunn av produksjonsindustrien».
Hoveddelen av komponentene i nye Citea, som til sammen utgjør mer enn 80 prosent av bussens vekt, blir levert fra vesteuropeiske land innen 1.250 kilometers radius fra monteringslinjene. Etter montering er den eneste gjenværende transporten til kunden, som deretter setter bussen i elektrisk elektrisk drift.
Optimalisering av den lokale forsyningskjeden bidrar betydelig til lav miljøpåvirkning, sa Willem van der Leegte, president i VDL Groep.
VDL har sågar fått med seg UNICEF på laget i et to-årig partnerskap, der de sammen med United Nations Children's Rights Organization, skal kartlegge deler av forsyningskjeden og arbeide for å sikre at råvarer som brukes i produktene er fri for barnearbeid. Her vil selvsagt alle leddene i batteriproduksjonen stå sentralt.
Og dette handler selvsagt ikke bare om å «ha ryggen fri», det handler om at kundene stiller stadig strengere krav til dokumentasjon av at «alt er på stell» - ellers kan man bare glemme å vinne frem i anbudskampen.
Den nye generasjonen Citea skal bygges ved VDLs fabrikk i nederlandske Valkenswaard, og flyttes til den nye fabrikken i Roeselare i Belgia innen utgangen av 2022.
Til Norge neste år?
VDL Bus & Coach er hardt rammet av den fullstendige tørken i turbussmarkedet som har rådet siden i fjor vinter, men opplyste at anbudsmarkedet for rutebusser har holdt seg relativt stabilt gjennom pandemien.
VDL etablerte seg i Norge med turbusser i 2006, men har siden 2019 satset stort på elektriske busser i anbudsmarkedet - og har levert et betydelig antall busser.
Frank Reichel, administrerende direktør for VDL Bus & Coach Norway AS, ser frem til å få på plass nye Citea.
– Hva blir denne modellens største styrker i konkurransen dere møter i det norske markedet?
– En kombinasjon av god kapasitet og rekkevidde i tillegg til komfort og sikkerhet for både sjåfør og passasjerer ser vi som styrker hos «New Generation Citea» i kommende konkurranser. Muligheten for fullelektrisk klimatisering er også viktig.
– De nye modellene er også forberedt for å imøtekomme fremtidig teknologiutvikling. Her tenker vi blant annet på en gradvis innføring av autonome tjenester og alternative energikilder som for eksempel hydrogen. Med produksjonssteder i Europa ønsker VDL å bidra til bærekraftige løsninger og korte transportveier fra fabrikk til kunde.
– Hvilke versjoner er de mest aktuelle for Norge?
– Både by- og regiontrafikk er viktige markedssegmenter for VDL i Norge; den nye bussen kan leveres som lavgulv og laventré i forskjellige lengder samt som leddbuss.
– Når kommer de første bussene til Norge?
– VDL har tilbudt den nye bussen i flere konkurranser allerede og vi håper å kunne se de første bussene på norske veier i løpet av 2022.