-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Uten en tråd i Oslo
Oslo bygger det de hevder er verdens første trådløse hurtigladestasjoner for elektriske drosjer. Teknologien er aktuell for elektriske nyttekjøretøy også.
Sammen med aktører innen elbil og lading skal drosjenæringen og kommunen sørge for at alle drosjer i Oslo er elektriske og kan lade trådløst innen 2024.
– I Oslo skal Recharge Infra (tidligere kjent som Fortum Charge & Drive) bygge verdens første trådløse hurtigladestasjoner for elektriske drosjer i samarbeid med Jaguar Land Rover, det amerikanske teknologiselskapet Momentum Dynamics, NorgesTaxi/Cabonline og Oslo kommune, sier Morgan Lind, COO i Recharge Infra og leder for drift og utbygging av Recharge Infras (tidligere Fortum) offentlige ladenettverk i Norden i en pressemelding.
Han hevder prosjektet er det første av sitt slag i verden, og at teknologien vil kunne være nøkkelen til å elektrifisere taxibransjen både i Norge og i andre land.
Målet er naturligvis store reduksjoner i klima- og miljøutslipp.
– Trådløs hurtiglading kan være teknologien som åpner døren for utslippsfrie taxier, men vi ser for oss at samme teknologi kan brukes for eksempel på varebiler og andre nyttekjøretøy, sier elbilansvarlig Sture Portvik i Oslo kommune til YrkesBil.
LES OGSÅ: Legger ny ladestrategi for Oslo
Trådløst er raskere
Prosjektet innebærer at Recharge Infra monterer en ladeplate med induksjonsteknologi i bakken. Dette er samme type ladeteknologi som blant annet brukes i mobiltelefoner.
De elektriske drosjene fra NorgesTaxi plasserer seg over ladeplaten og hurtiglades med inntil 75 kilowatt effekt, noe som er høyere effekt enn dagens hurtigladestasjoner. Ladeprosessen starter helt automatisk, og sjåføren behøver ikke gå ut av bilen.
– Recharge Infra har lenge samarbeidet med NorgesTaxi. Vi har sammen funnet ut at prosessen med å kjøre til et ladested, koble ut og inn ladekabelen og vente på ladingen er et hinder for å få taxisjåfører over på elektrisk transport. Det tar rett og slett for mye tid for dem. Nå skal taxisjåførene i stedet kunne hurtiglade taxien trådløst mens de venter på nye kunder, uten å stå på tomgang og slippe ut eksos, sier Lind.
Samtidig er det greit å minne om at trådløs lading av elbil ikke er noen ny oppfinnelse. Renault syslet for eksempel med dette i 2012, og i fjor var det hele betydelig videreutviklet. Flere av lastebil- og bussprodusentene jobber også med teknologien.
LES OGSÅ: Nå kommer endelig trådløs lading
Utslippsfrie innen 2024
- For å nå våre ambisiøse klimamål om en reduksjon av utslipp på 95 prosent innen 2030, så må vi kutte utslippene fra transport. Gjennom å forenkle overgangen til elektriske drosjer tror vi at målet om at alle drosjer i Oslo skal være elektriske innen 2024 er oppnåelig. Det krever at offentlig sektor, politikere and private samarbeider tett om felles mål, slik vi gjør i dette prosjektet, sier Arild Hermstad (MdG), byråd for miljø og samferdsel.
Prosjektet skal gjennomføres i samarbeid med NorgesTaxi ved sentrale taxiholdeplasser i Oslo, først Olav Vs gate, deretter Skøyen, Nydalen og eventuelt Oslo S.
- Ettersom bilen lades automatisk når den venter på neste tur, så utnyttes tiden og bilparken bedre, noe som øker lønnsomheten på skiftet for både taxisjåfør og løyvehaver. Miljøvennlige og effektive løsninger vil sikre våre løyvehavere viktige konkurransefortrinn i tiden fremover, sier Dag Kibsgaard-Petersen, administrerende direktør for NorgesTaxi og Cabonline Norge.
Prosjektet vil bidra med verdifull erfaring for videre utvikling av trådløs hurtigladeteknologi også for andre elbilister.
Den trådløse ladeteknologien er utviklet av det amerikanske selskapet Momentum Dynamics, som er verdensledende på trådløs hurtiglading av elektriske kjøretøy.
Jaguar Land Rover deltar med 25 Jaguar I-PACE modeller sammen med Cabonline, det største taxiselskapet i Norden.
Om Recharge Infra
Recharge Infra er en pioner i elbilbransjen, og har siden 2011 bygd et offentlige ladenettverk under merkevaren Fortum Charge & Drive. Recharge Infra er en ledende ladeoperatør i Norden, og eier mer enn 1.300 offentlige ladere og drifter ytterligere 1400 ladere i Norge, Finland og Sverige. De nordiske landene er blant de mest avanserte og raskt voksende elbil-markedene verden over, og Recharge støtter overgangen til elbil ved å tilby brukervennlige og pålitelige ladetjenester på attraktive steder. Recharge Infra eies av Infracapital, Infracapital, en del av M&G Plc (63%) og Fortum (37%). M&G Plc er notert på London Stock Exchange som et FTSE 100selskap og er et av de største investeringsforvaltningsselskapene i Storbritannia.
Om Cabonline
Cabonline er Nordens ledende drosjeselskap med over 3,000 drosjeselskap med 5,700 kjøretøy i Sverige, Norge, Finland og Danmark. Cabonline består av kjente nordiske merkevarer som TaxiKurir, Norgestaxi, TOPCAB, Kovanen, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi and Taxi 4x27. Gjennom Cabonline har drosjeselskapene adgang til attraktive kundekontakter, tilgang på ledende teknologiske løsninger og økonomiske stordriftsfordeler, effektive serviceløsninger og felles infrastruktur. Gruppen har inntekter på 6.5 milliarder SEK og gjennomfører over 45,000 reiser per år. For mer informasjon: www.cabonlinegroup.com.
Oslos ambisjoner
Innen 2020 skal all offentlig transport I Oslo være fossilfri. Innen 2028 skal all offentlig transport være utslippsfri. Oslo kommune skal bidra til et bedre klima og miljø gjennom redusert bilbruk, aktiv tilrettelegging for kollektivtransport og sykkel og gange, økt tilrettelegging for bildeling og skifte til nullutslippskjøretøy for alle typer kjøretøy. Alle drosjer skal være utslippsfrie innen 2024.