-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tungbilsalget snudde i Europa
95 prosent salgsoppgang i mars høres imponerende ut, inntil man husker utgangspunktet.
204.000 biler totalt klarte ACEA å telle opp i mars. Der finner du alt over 3,5 tonn – busser også, og det som ACEA teller som Vans, under 3,5 tonn.
Samlet har du altså en måneds økning på 95,3 prosent - og den er med på å dra hele første kvartal 21,6 prosent opp.
Tar du med EFTA og – spesielt - Storbritannia (som nå holdes utenfor det store regnskapet), er vi oppe i 273.600 biler. Det tilsvarer en oppgang på 23,1 prosent.
Men holder vi det opp mot et normal-år som 2019 ligger vi fremdeles under. Ikke med mye, riktignok, men med ca. 11.000 biler.
Det er ingen som lover at det etterslepet skal tas inn i løpet av året.
Hvis vi ser på de under 3,5 tonn mer enn doblet salget seg i mars. Det var på tide – de to første månedene var ikke gode. Så dermed ligger kvartalet 23,6 prosent foran fjorårets.
235.049 biler i hele Europa i første kvartal, mot 118.400 i fjor. MEN: 238.851 i 2019 – fremdeles ligger vi etter.
De tyngste, de over 16 tonn, økte med 15,3 prosent i EU (og med 11,9 prosent i Stor-Europa). Men det pussige var at de mellom 3,5 og 16 solgte i fullkommen harmoni med de tyngste slik at for gruppen ‘over 3,5 tonn’ er prosentøkningen den samme som for de tyngste.
Men, nok en gang: 2019 var bedre. Det ble solgt 32.200 over 16 tonn for to år siden – 2.500 flere enn i 2019, mens alle over 3,5 tonn endte på 36.200 i år og 39.700 i forfjor.
Alle de store markedene gikk i solide pluss for alle segmentene i mars. Tyskland var imidlertid den minst imponerende av dem.