Tungbilsalget snudde i Europa

95 prosent salgsoppgang i mars høres imponerende ut, inntil man husker utgangspunktet.

Publisert
Selv om det er klar økning i salget av alle typer nyttebiler i Europa, er vi langt unna 2019-nivået. Bildet er fra Scanias fabrikk i Södertälje. Illustrasjonsfoto: Scania

204.000 biler totalt klarte ACEA å telle opp i mars. Der finner du alt over 3,5 tonn – busser også, og det som ACEA teller som Vans, under 3,5 tonn.

Samlet har du altså en måneds økning på 95,3 prosent - og den er med på å dra hele første kvartal 21,6 prosent opp.

Tar du med EFTA og – spesielt - Storbritannia (som nå holdes utenfor det store regnskapet), er vi oppe i 273.600 biler. Det tilsvarer en oppgang på 23,1 prosent.

Men holder vi det opp mot et normal-år som 2019 ligger vi fremdeles under. Ikke med mye, riktignok, men med ca. 11.000 biler.

Det er ingen som lover at det etterslepet skal tas inn i løpet av året.

Hvis vi ser på de under 3,5 tonn mer enn doblet salget seg i mars. Det var på tide – de to første månedene var ikke gode. Så dermed ligger kvartalet 23,6 prosent foran fjorårets.

235.049 biler i hele Europa i første kvartal, mot 118.400 i fjor. MEN: 238.851 i 2019 – fremdeles ligger vi etter.

De tyngste, de over 16 tonn, økte med 15,3 prosent i EU (og med 11,9 prosent i Stor-Europa). Men det pussige var at de mellom 3,5 og 16 solgte i fullkommen harmoni med de tyngste slik at for gruppen ‘over 3,5 tonn’ er prosentøkningen den samme som for de tyngste.

Men, nok en gang: 2019 var bedre. Det ble solgt 32.200 over 16 tonn for to år siden – 2.500 flere enn i 2019, mens alle over 3,5 tonn endte på 36.200 i år og 39.700 i forfjor.

Alle de store markedene gikk i solide pluss for alle segmentene i mars. Tyskland var imidlertid den minst imponerende av dem.

Statistikken finner du her.

Powered by Labrador CMS