-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tide kjøper 35 elbusser
Volvo Buss har fått sin største bestilling noensinne på elektriske busser. Tide Buss AS sørger for at Trondheim får Norges største elektriske bussflåte.
Kollektivselskapet AtB og Sør Trøndelag Fylkeskommune var i 2010 blant de første i Europa som kjøpte hybridbusser fra Volvo.
Nå har de bestilt 25 elektriske batteribusser, opplyser Volvo Bussar AB i en pressemelding.
Fire ruter
Bussene skal tas i bruk på fire ruter i Trondheim, på mellom 12 og 15 km hver, med planlagt igangsetting i august 2019.
I tillegg til de 25 elektriske Volvo-bussene, er også 10 elektriske leddbusser kjøpt inn.
Med totalt 35 elektriske busser fra operatøren Tide Buss AS, får Trondheim Norges største elektriske bussflåte.
– Vi er svært fornøyde med at det første omfattende, elektriske bussystemet i Norge, etableres i Trondheim i samarbeid med Tide Buss AS. Det er svært oppmuntrende at en rekke av bussrutene i Trondheim nå blir fullstendig elektriske med våre stillegående, eksosfrie elektriske busser, sier Svenn Åge Løkken, som er salgsdirektør i Volvo Buss Norge.
– Elektrifisering av offentlig transport er noe vi tror på, derfor er dette prosjektet svært viktig for oss, vi tror dette prosjektet vil bli et utstillingsvindu – ikke bare i Norge, men i hele Europa, sier Jan Helge Sandvåg, som er teknisk direktør i Tide Buss.
Nøkkelklar pakke
De elektriske bussene selges som en nøkkelklar pakke der Volvo tar hånd om alt vedlikehold av kjøretøyene og batteriene til en fast månedspris.
Bussene hurtiglades når muligheten byr seg, via ladepunkter som blir etablert på endestoppene.
Ladestasjonene er basert på et åpent grensesnitt som kalles OppCharge, noe som innebærer at de også kan brukes av andre elektrisk drevne busser. Kjøpet av ladestasjonene er ennå ikke fullført.
Bussene kjører på fornybar energi, så de blir fullstendig utslippsfrie. Energiforbruket til de elektriske Volvo-bussene er ca. 80 prosent lavere enn energiforbruket til tilsvarende dieselbusser.
3.500 busser
Volvos elektriske busser er tidligere solgt til byer som Malmö, Luxemburg og Harrogate i England.
I tillegg til den fullstendig elektriske modellen Volvo 7900 Electric, inkluderer Volvo Buss-serien med elektriske drevne kjøretøyer, også hybridmodeller og elektriske hybrider (hybridbusser med ladefunksjon).
Alt i alt har selskapet solgt mer enn 3500 elektrisk drevne Volvo-busser verden over.