-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tester smartere Scania i Hong Kong
Scanias Kina-avdeling er involvert i et prøveprosjekt for smart mobilitet i Hong Kong. Ved hjelp av C-V2X-teknologi kan kjøretøyene kommunisere med alle «enheter» de kan påvirke eller bli påvirket av i trafikken.
Du lurer kanskje på hva C-V2X er? Det står for Cellular - Vehicle to Everything.
Sammen med Hong Kong Applied Science and Technology Research Institute (ASTRI) og HKT (en av Hongkongs største telekommunikasjonsleverandører), har Scania sluttet seg til et prøveprosjekt for å teste 5G-kommunikasjonssystem på en 14 kilometer lang offentlig vei i byen.
Smarte sensorer skal gjøre det mulig for kjøretøy å kommunisere med andre kjøretøy, fotgjengere, syklister, parkeringsplasser, infrastruktur og bygninger.
Målet er selvsagt å muliggjøre effektiv, raskere og mer nøyaktig utveksling av data for å forbedre trafikksikkerheten og trafikkeffektiviteten betydelig.
En viktig del av utviklingen for å gjøre kjøretøyene stadig mer autonome handler naturligvis om å utforske mulighetene biler har for å kommunisere med omgivelsene.
Scanias kontor ligger i Hong Kong Science and Technology Park. Samme sted som ASTRI holder til.
– Vi ser alltid etter muligheten til å samarbeide med andre for å presse innovasjon fremover for Hong Kong, sier Venessa Wong, forretningsutviklingsdirektør i Scania Kina i en artikkel på konsernets nettside.
Samarbeidet med ASTRI gjør det mulig for Scania å utforske flere alternativer for hvordan du kan forbedre drivstoffeffektivitet og støtte produktutvikling, ved å forstå kjøreatferd i et trygt miljø.
– Dette er en fin mulighet til å gjøre oss klare for overgang til elektrifisering og autonome kjøretøyer i Hong Kong. I første fase vil vi bruke Volkswagen Transporter, etterfulgt av vårt urbane utvalg av Scania-lastebiler og busser, fortsetter Venessa Wong.
Foruten konsernslektskapet er Scania distributør av Volkswagen nyttekjøretøyer i Hong Kong og Macau, hvilket forklarer valget av varebil.
I den første fasen av prosjektet ble en «om bord-enhet» med C-V2X-teknologi installert i en Volkswagen Transporter.
– Alle kjøretøyene våre har en kommunikator som overvåker kjøreadferd, kjøretøyets ytelse og utslippsnivåer. Sammen med en enhet fra ASTRI vet kjøretøyet mer om sine egne omgivelser, og vil kunne kommunisere denne informasjonen til sjåføren eller til og med utføre sikkerhetstiltak selv hvis sjåføren ikke reagerer raskt nok, sier Wong.
I tillegg skal trafikkstyringssystemer bli bedre informert om sanntids-situasjoner på veiene, slik at systemene kan administrere trafikkflyten mer effektivt. Et CAN-signal (Controller Area Network) muliggjør interaksjon med sensorer satt opp langs ruten.
Prosjektet startet tidlig i 2021 og er planlagt å vare i ni måneder.