-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Teslas Semi – rett rundt hjørnet
Plutselig dukket det opp en release-dato for Teslas store trekkvogn: 28 september.
Bakgrunnen for at Tesla nå ga oss en dato for den etterlengtede tunge Tesla-innsatsen er nok en telegrambyrå-melding som ble mye lest.
Det viste seg at Scott Perry hadde snakket med Reuters, og fortalt at den kommende Tesla-semien vil få en rekkevidde på mellom 200 og 300 miles (fra litt over 300 til nesten 500 km).
Perry er en av sjefene i Ryder System – en stor transportør med base i Miami. Han forteller at dette ble de fortalt da Tesla hadde møter med transportbransjen tidligere i år for å snakke om Teslas tunge planer.
Spekulasjoner
Tesla-sjefen, Elon Musk, har for lengst bekreftet både slike møter, og at en tung bil er på gang, men som ventet, da selskapet ble spurt av Reuters om disse siste informasjonene, var svaret «Tesla’s policy is to always decline to comment on speculation, whether true or untrue, as doing so would be silly».
Og siden Perry åpenbart (merkelig, etter et policy-møte med leverandøren) ikke hadde mer å fortelle blir det derfor fremdeles bare spekulasjoner inntil vi får vite mer om en måneds tid.
Rekkevidden kan høres skuffende kort ut, men kanskje er ikke Teslas mål å bygge langtransportbiler – foreløpig i hvert fall. En tredel av amerikanske lastebil-sykluser ligger visstnok innenfor de oppgitte rekkeviddene.
Så vi snakker kanskje «low end» bil uten sovekabin.
Men på den annen side har Musk tidligere snakket om «høyeste vekt og lang rekkevidde» hvilket burde kunne tolkes som Klasse 8 bil (rundt 40 tonn – halvparten bil, halvparten last?) og rekkevidde på rundt 1500 km.
Musk har også tidligere sagt at trucken vil bruke en rekke komponenter fra Type 3 personbilen. «A bunch of» type 3-elmotorer er et av uttrykkene han brukte. Hvis de har klart å bygge inn mengder av standard komponenter er det mulig de klarer å få frem bilen mye fortere enn noen kunne tro.
Erfaring
En prototyp fremvist offentlig om en måned (det finnes allerede flere av dem på veien, Musk sier de kjører som en sportsbil), og produksjon i gang 2019? Det kan være mulig.
Lastebilprogrammet ledes av Jerome Guillen. Han har tidligere fått Teslas Type S gjennom hele prosessen frem til produksjon, og før det jobbet han hos Daimler med ansvar for utviklingen av det store Cascadia-truck programmet.
Han vet åpenbart ett og annet om slikt.
Det jeg er spesielt spent på er designen. Tesla har klart å utvikle et formspråk som gjør at du kan fjerne alle navn og logoer fra en Tesla – ingen vil allikevel være i tvil om hvilket merke det er.
Hvis Franz von Holtzhausen og hans dyktige design-gjeng klarer å gjennomføre det for den nye bilen også, har de virkelig markert seg med et gjennombrudd for truck-design. Foreløpig er bildet øverst i artikkelen det eneste Tesla har sluppet.
Vi får vente til den 28. september, da får vi se.