Svensk el-last for by

Det er nærliggende å sammenlikne den nye svenske lastebilen Inzile med den tyske StreetScooter. Liten, moduloppbygget, byformål og batterielektrisk.

Publisert
inzile
LANSERING: Første offentlige visning av nye Inzile i Sturegallerian i Stockholm.

Den nye svensken, som skal konkurrere om byjobber, har vært under forsiktig utvikling helt siden 2012.

Tidligere gikk den under navnet Carvia, men etter at Ragnar Åhgren kom inn i bildet i 2015 og la 40 millioner av egne midler i potten har den hatt navnet Inzile.

Men nå gjelder det en liten lastebil og han har fått med sin sønn, Klas, på markedsføringssiden.

Han er heller ingen ukjent person når det gjelder start ups, Best Office var hans, før han solgte det til Dustin.

Det var stor premiere for bilen i Stockholm for kort tid siden, der det blant annet ble fortalt at det skal bygges en kort serie nå og frem til sommeren. I andre halvår skal det produseres 60 biler og så skal det hele sakte økes til de er oppe i 1.000 biler i 2022.

Det er foreløpig dårlig med tekniske data rundt bilen, bortsett fra at det snakkes mye om modulkonstruksjon, den skal ha rekkevidde «etter ønske» - i praksis dreier det seg om mellom 120 og 240 km. Toppfarten skal ikke over 50 km/t – i Sverige er det en miljøsonetoppfart på 40 km/t – og den vil få et nyttelast på rundt 1.000 kg.

Det antydes muligheter for flere forskjellige påbygg, og man kan montere verktøy (plog for eksempel) foran.

Timingen er åpenbart optimal for Sverige. Fra 2020 vil svenske kommuner også kunne innføre miljøsoner der fossildrevet transport og arbeid nektes adgang.

«Dette er ikke ‘last mile’», sier Ragnar Åhgren «dette er the green last mile».

Powered by Labrador CMS