Stor oversikt: Disse elektriske varebilene er norgesaktuelle
Flere og større modeller, økt rekkevidde, mer nyttelast og et saftig tilskudd fra staten kan få fart i salget av elektriske varebiler. Her er modellene som er i salg nå og modeller som kommer snart. YrkesBils oversikt viser store forskjeller i ytelser, ladeløsninger og lastebegrensninger som er verdt å merke seg.
Samtidig som salget av elektriske personbiler har «skutt i været» i Norge de seneste årene, har omsetningstakten for elektriske varebiler gått tråere.
Annonse
Elvarebilene utgjør ikke mer enn 5,0 prosent av registreringene hittil i år og 5,3 prosent i september, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Enova-boost Årsakene til det labre salget hittil er flere og sammensatte. Svært begrenset modellutvalg – enn så lenge, lav tillatt nyttelast og relativt kort rekkevidde på flere modeller forklarer nok noe.
I tillegg er det mindre å hente økonomisk på å kjøpe elektrisk fremfor fossilmotor i varebil – kontra personbil. Dette fordi varebiler er unntatt myndighetenes avgiftsregime, og dermed finnes ikke de samme kjøpsinsentivene – som fritak fra engangsavgiften.
Fritak fra/reduserte bompenger, bruk av kollektivfelt og gratis parkering på offentlige P-plasser nyter imidlertid også eiere av elektriske varebiler godt av.
Myndighetene har signalisert at noen av de norske elbilgodene skal fases helt eller delvis ut etter hvert som elbilandelen øker.
Enova har imidlertid gitt støtte til 2.656 elvarebiler siden ordningen ble innført, ifølge OFV. Det vil si at det er flere elvarebiler i bestilling.
Mye på gang fra billeverandørene Samtidig satser mange av de store kjøretøyprodusentene for fullt på elektriske nyttekjøretøy. Dette innebærer flere modeller å velge blant, større lastekapasitet og økt rekkevidde.
Med hjelp fra de norske bilimportørene har YrkesBil laget en oversikt over hva som finnes av elektriske varebiler på det norske markedet i dag, og hva som kommer hit i nær fremtid (se oversikt nederst i artikkelen).
Studerer du de tekniske dataene vil du oppdage betydelige forskjeller i ytelser, ladeløsninger og lastebegrensninger som er verdt å ta med i betraktningen ved valg av elvarebil. Ikke minst er det avgjørende å ha avklart eget behov og bruksmønster.
Her er en liten statusrapport for de ulike merkene med elektriske varebiler i porteføljen eller på gang:
Ford Har foreløpig ingen rene batterielektriske varebiler, men har lansert såkalt «Mild hybrid»-versjoner av Transit 2T og Custom - som egentlig ikke har noe med elbiler å gjøre. Nå har Ford nettopp også lansert Custom Plug in hybrid – en elbil med bensinmotor som rekkeviddeforlenger. Dette er en løsning som Ford – oss bekjent – er alene om i varebilsegmentet, så det blir spennende, selv om det selvsagt kan diskuteres hvorvidt en hybrid skal være med i en elbiloversikt som denne. Ford har også varslet at det kommer en fullelektrisk Transit 2T i 2021.
Iveco Har nettopp fornyet Daily-serien, hvor en batterielektrisk versjon inngår. Ingen informasjon om andre elvarebil-nyheter derfra.
MAN Selger e-TGE og har ingen informasjon om endringer på denne eller nye elvarebiler.
Importøren har ingen konkret informasjon om nye elvarebiler de kan gå ut med, men kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen hos Nissan i Norge forteller følgende:
– Som et ledd i vår såkalte mid-term plan M.O.V.E to 2022, så er en videre elbil-satsing blant målsettingene til Nissan. Det betyr at det vil komme flere hel- eller del-elektrifiserte modeller i flere segmenter. Noen av disse har allerede vært vist i form av konsepter på ulike bilustillinger, men vi er ikke så langt unna at det snart vil bli vist ferdige biler. Jeg kan dessverre ikke være mer konkret enn dette foreløpig.
PSA (Peugeot, Citroën og Opel) Peugeot og Citroën selger fortsatt el-utgavene av de utgåtte versjonene av Partner og Berlingo. Importøren opplyser nå at arvtakerne, de nye versjonene av Partner, Berlingo og Opel Combo, skal komme i elversjon i 2021.
At Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Opel Vivaro også kommer i elversjoner har vært kjent en stund, og nå bekrefter importøren at lanseringstidspunkt i Norge blir sommeren 2020.
– Disse bilene har så langt ikke vinterpakker og er derfor ikke aktuelle for Norge – men vi ser selvsagt på ulike løsninger her. Det samme gjelder en conversionversjon av Movano – men vi kommer nok til å ha fokus på de mellomstore – og etter hvert også de små varebilene, sier PR og informasjonssjef Citroën og Opel, Stein Pettersen, til YrkesBil.
Renault Kangoo Z.E. er Norges nest mest solgte elvarebil. Nå kommer også storebror Master i fullelektrisk versjon, da med etternavnet Z.E. Sistnevnte importeres både av Renault Trucks (Volvo Norge AS) og Renault Norge (RBI Norge AS), og begge bekrefter at de skal ta inn elbilen fra i høst. Førstnevnte importør stilte sågar ut en versjon på¨Transport & Logistikk-messen i Lillestrøm i september.
Toyota Fra å være ganske skeptiske til batterielektriske biler, skal Toyota nå satse stort på teknologien, og blant de første elmodellene de lanserer finner vi varebilene Proace EV og Proace City EV – godt hjulpet av PSA-samarbeidet.
Kommunikasjonssjef Anita Svanes hos Volkswagen Nyttekjøretøy opplyser at importøren fortsatt er i vurderingsfasen når det gjelder om de skal ta inn ABT e-Caddy.
**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil 8-2019. Ikke abonnent? Bli det her, og få de viktigste sakene og eksklusive reportasjer fra nyttekjøretøynæringen først**
Elvarebiler i salg nå:
Mercedes-Benz eVito (lengde A2 og A3)
Motor: 85 kW, opp til 300 Nm
Drivhjul: Forhjulsdrift
Batterikapasitet (kWh): 41,4
Ladefart «hjemmelader» (kW): 7,4
Ladefart hurtiglading (kW): Ikke tilgjengelig
Rekkevidde: 150 km WLTP
Nyttelast (kilo): Cirka 1.000 (A2) og 985 (A3)
Lastevolum (kubikkmeter): 6,0 (A2) og 6,6 (A3)
Egenvekt (kilo): 2.200 (A2) og 2.215 (A3)
Tilhengerkapasitet: Ikke tilgjengelig
Muligheter for bakseter: Ja, som eVito Tourer personbil, opp til 9 seter *
Pris som varebil: Fra kr. 476.500,- (A2) og 483.000,- (A3)
Pris som personbil: Fra kr. 538.600,- (A2) og 547.400,- (A3)
(* Tilgjengelig som short range i dag. Long range med hurtiglader kommer i 2020. EQV (V-Klasse) personbil med hurtiglader og opptil 8 seter kommer også i 2020.)
Kilde: Bertel O. Steen, Mercedes-Benz Nyttekjøretøy
Nissan e-NV200
Motor: 80 kW og 254 Nm
Drivhjul: Forhjulsdrift
Batterikapasitet (kWh): 40
Ladefart «hjemmelader» (kW): Opptil 21,5 timer med 10A-kurs.
Nyttelast (kilo): 975 – 1.128 (med forbehold om COC)
Lastevolum (kubikkmeter): 8 til 13
Egenvekt (kilo): 2.300 (estimert)
Tilhengerkapasitet: Ikke tilgjengelig
Muligheter for bakseter: Nei
Pris som varebil: Ikke klar
Pris som personbil: Foreløpig ikke tilgjengelig
Forventet/planlagt lansering i Norge: 4. kvartal 2019
(** Renault Master importeres av både Renault Trucks (Volvo Norge) og Renault Norge (RBI Norge AS), og begge opplyser til YrkesBil at de skal selge Master Z.E.
***Data gjelder «non-cold climate»-versjon. Oppdaterte WLTP-tall for «cold climate»-varianten foreligger snart. «Non-cold climate»-varianten vil ikke bli tilgjengelig i Norge.)
Kilde: Volvo Norge AS (Renault Trucks) og RBI Norge AS (Renault)
Volkswagen ABT e-Transporter
Motor: 82 kW (Nm ikke tilgjengelig)
Drivhjul: Forhjulsdrift
Batterikapasitet (kWh): 37,3 kWh
Ladefart «hjemmelader» (kW): 7,2 kW
Ladefart hurtiglading (kW): 40 kW
Rekkevidde: 220 NEDC
Nyttelast (kilo): Cirka 1.000
Lastevolum (kubikkmeter): 6,7
Egenvekt (kilo): Cirka 2.100
Tilhengerkapasitet: Ja, men ikke fastsatt kilogrense.
Muligheter for bakseter: Nei, ikke i Norge
Pris som varebil: Ikke bestemt ennå.
Pris som personbil: Nei
Forventet/planlagt lansering i Norge: 1. kvartal 2020
Kilde: Harald A. Møller AS, Volkswagen Nyttekjøretøy
Maxus EV30
Motor: 85/250
Drivhjul: Forhjulsdrift
Batterikapasitet (kWh): 35 kW/t eller 52,5 kW/t
Ladefart «hjemmelader» (kW): 5 timer
Ladefart hurtiglading (kW): 30 min (20-80%)
Rekkevidde: Opptil 320 NEDC
Nyttelast (kilo): Inntil 1.000
Lastevolum (kubikkmeter): 4,8-6
Egenvekt (kilo): Ikke data ennå
Tilhengerkapasitet: Ja, men kapasitet ikke oppgitt
Muligheter for bakseter: Ikke avklart
Pris som varebil: Ikke fastsatt
Pris som personbil: Ikke fastsatt
Forventet/planlagt lansering i Norge: Våren 2020
Kilde: RSA, Maxus-importør
Fiat Ducato Electric
Motor: 90 kW / 280 Nm
Drivhjul: Forhjulsdrift
Batterikapasitet (kWh): 47-79
Ladefart «hjemmelader» (kW): Ikke kjent
Ladefart hurtiglading (kW): Ikke kjent
Rekkevidde: 220-360 (NEDC)
Nyttelast (kilo): 1.100-1.900
Lastevolum (kubikkmeter): 10 til 17
Egenvekt (kilo): Ikke kjent
Tilhengerkapasitet: Ikke kjent
Muligheter for bakseter: Ja, opptil 13-14 (personbil/minibuss)
Pris som varebil: Ikke kjent
Pris som personbil: Ikke kjent
Forventet/planlagt lansering i Norge: 2. halvår 2020
Kilde: FCA Norway AS
Mercedes-Benz eSprinter
Motor: 85 kW, opp til 300Nm
Drivhjul: Forhjulsdrift
Batterikapasitet (kWh): fra 41kWt (3 batteripakker) til 55kWt (4 batteripakker)
Ladefart «hjemmelader» (kW): 7,2 kW
Ladefart hurtiglading (kW): 80 kW
Rekkevidde: 150 WLTP (4 batteripakker)
Nyttelast (kilo): 1.000
Lastevolum (kubikkmeter): 10,5 m3
Egenvekt (kilo): 2.460kg (3 batteripakker) og 2600kg (4 batteripakker)
Tilhengerkapasitet: Ikke tilgjengelig
Muligheter for bakseter: Ikke tilgjengelig
Pris som varebil: Ikke fastsatt
Pris som personbil: Ikke tilgjengelig
Forventet/planlagt lansering i Norge: 2020
Kilde: Bertel O. Steen, Mercedes-Benz Nyttekjøretøy
Toyota Proace EV
(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)
Motor: Ikke klart
Drivhjul: Ikke klart
Batterikapasitet (kWh): 50/75
Ladefart «hjemmelader» (kW): Ikke klart
Ladefart hurtiglading (kW): Ikke klart
Rekkevidde: 200 / 300 WLTP *
Nyttelast (kilo): 1000 kg*
Lastevolum (kubikkmeter): 4,6-6,1
Egenvekt (kilo): Ikke klart
Tilhengerkapasitet: 1000 kg*
Muligheter for bakseter: Ikke klart
Pris som varebil: Ikke klart
Pris som personbil: Ikke klart
Forventet/planlagt lansering i Norge: 3./4. kvartal 2020 - L1 (Medium)
(*= TBC To Be Confirmed)
Kilde: Toyota Norge AS
Toyota Proace City EV
(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)
Motor: Ikke klart
Drivhjul: Ikke klart
Batterikapasitet (kWh): Ikke klart
Ladefart «hjemmelader» (kW): Ikke klart
Ladefart hurtiglading (kW): Ikke klart
Rekkevidde: Ikke klart
Nyttelast (kilo): Ikke klart
Lastevolum (kubikkmeter): Ikke klart
Egenvekt (kilo): Ikke klart
Tilhengerkapasitet: Ikke klart
Muligheter for bakseter: Ikke klart
Pris som varebil: Ikke klart
Pris som personbil: Ikke klart
Forventet/planlagt lansering i Norge: 4. kvartal 2021
Kilde: Toyota Norge AS
Peugeot Expert
(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)
Motor: 136 hk
Drivhjul: Foran
Batterikapasitet (kWh): 50/75
Ladefart «hjemmelader» (kW): Inntil 3-fase 11 kW
Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW
Rekkevidde: >200 / >300 WLTP
Nyttelast (kilo): 1000*
Lastevolum (kubikkmeter): 5,1 - 6,6
Egenvekt (kilo): Ikke klart
Tilhengerkapasitet: Ja
Muligheter for bakseter: Inntil 9 seter
Pris som varebil: Ikke kjent
Pris som personbil: Ikke kjent
Forventet/planlagt lansering i Norge: Sommeren 2020
(*= TBC To Be Confirmed)
Kilde: Bertel O. Steen, PSA
Opel Vivaro
(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)
Motor: 136 hk
Drivhjul: Foran
Batterikapasitet (kWh): 50/75
Ladefart «hjemmelader» (kW): Inntil 3-fase 11 kW
Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW
Rekkevidde: >200 / >300 WLTP
Nyttelast (kilo): 1000*
Lastevolum (kubikkmeter): 5,1 - 6,6
Egenvekt (kilo): Ikke klart
Tilhengerkapasitet: Ja
Muligheter for bakseter: Inntil 9 seter
Pris som varebil: Ikke kjent
Pris som personbil: Ikke kjent
Forventet/planlagt lansering i Norge: Sommeren 2020
(*= TBC To Be Confirmed)
Kilde: Bertel O. Steen, PSA
Citroën Jumpy
(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)
Motor: 136 hk
Drivhjul: Foran
Batterikapasitet (kWh): 50/75
Ladefart «hjemmelader» (kW): Inntil 3-fase 11 kW
Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW
Rekkevidde: >200 / >300 WLTP
Nyttelast (kilo): 1000*
Lastevolum (kubikkmeter): 5,1 - 6,6
Egenvekt (kilo): Ikke klart
Tilhengerkapasitet: Ja
Muligheter for bakseter: Inntil 9 seter
Pris som varebil: Ikke kjent
Pris som personbil: Ikke kjent
Forventet/planlagt lansering i Norge: Sommeren 2020
(*= TBC To Be Confirmed)
Kilde: Bertel O. Steen, PSA
Citroën Berlingo
(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)
Motor: 136 hestekrefter
Drivhjul: Forhjulsdrift
Batterikapasitet (kWh): Ikke kjent
Ladefart «hjemmelader» (kW): 3-fase 11 kW
Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW
Rekkevidde: Ikke kjent
Nyttelast (kilo): Ikke kjent
Lastevolum (kubikkmeter): Inntil 4,4 kubikkmeter
Egenvekt (kilo): Ikke kjent
Tilhengerkapasitet: Ja
Muligheter for bakseter: Inntil 5 seter
Pris som varebil: Ikke kjent
Pris som personbil: Ikke kjent
Forventet/planlagt lansering i Norge: 2021
Kilde: Bertel O. Steen, PSA
Peugeot Partner
(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)
Motor: 136 hestekrefter
Drivhjul: Forhjulsdrift
Batterikapasitet (kWh): Ikke kjent
Ladefart «hjemmelader» (kW): 3-fase 11 kW
Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW
Rekkevidde: Ikke kjent
Nyttelast (kilo): Ikke kjent
Lastevolum (kubikkmeter): Inntil 4,4 kubikkmeter
Egenvekt (kilo): Ikke kjent
Tilhengerkapasitet: Ja
Muligheter for bakseter: Inntil 5 seter
Pris som varebil: Ikke kjent
Pris som personbil: Ikke kjent
Forventet/planlagt lansering i Norge: 2021
Kilde: Bertel O. Steen, PSA
Opel Combo
(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)
Motor: 136 hestekrefter
Drivhjul: Forhjulsdrift
Batterikapasitet (kWh): Ikke kjent
Ladefart «hjemmelader» (kW): 3-fase 11 kW
Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW
Rekkevidde: Ikke kjent
Nyttelast (kilo): Ikke kjent
Lastevolum (kubikkmeter): Inntil 4,4 kubikkmeter
Egenvekt (kilo): Ikke kjent
Tilhengerkapasitet: Ja
Muligheter for bakseter: Inntil 5 seter
Pris som varebil: Ikke kjent
Pris som personbil: Ikke kjent
Forventet/planlagt lansering i Norge: 2021
Kilde: Bertel O. Steen, PSA
StreetScooter Work / Work XL Box
Motor: 38 kW permanent ytelse, 48 kW i kortere perioder.
Planlagt lanseringstidspunkt: Uvisst om den skal lanseres i Norge.
Kilde: StreetScooter
YrkesBil tar forbehold om at priser, tekniske data og andre opplysninger mottatt fra bilimportørene kan være endret etter publiseringstidspunkt, uten at dette er oppdatert i denne artikkelen.