-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Slik skal Tine spare 1,25 mill. liter diesel per år
Teknologiselskapet Semcon har utviklet et elektrisk system for melkepumping som skal redusere hver melkebils forbruk med opptil 5.000 liter diesel per år.
I dag må melkebilene bruke dieselmotoren til å kjøre pumpen som fyller tanken med melk. Det medfører både CO2-utslipp og drivstofforbruk.
Hver melkebil pumper melk cirka 1.000 timer per år, så det er snakk om betydelige kostnader for meieriet.
Ved å installere en batteridreven elektrisk motor for melkepumpen, kan både forbruk av diesel og slitasje på dieselmotoren reduseres. I tillegg blir det mindre av både støy og utslipp på gården.
Det er teknologiselskapet Semcon som har kommet opp med en slik løsning.
– Den nye teknologien kan implementeres i kjøretøyene som allerede er tilgjengelige, sier Hans Peter Havdal, divisjonsleder i Semcon, i en pressemelding.
Sparer millioner
Tine, som står for majoriteten av all melketransport i Norge, planlegger å installere de nye pumpene i alle sine 250 melkebiler.
– Når alle melkepumper i Norge drives med elektrisitet vil dieselforbruket reduseres med 1,25 millioner liter diesel per år. Det betyr at CO2- utslippet reduseres med 3.200 tonn i året. Denne klimainvesteringen vil også være økonomisk, våre kostnader vil reduseres med flere millioner kroner, sier Frode Eggan hos Tine.
Hvis alle meierier i EU skulle ta i bruk denne løsningen skulle man kunne spare over 120 millioner liter diesel årlig. Teknikken kan dessuten overføres til andre områder.
– Her har vi fokusert på melk, men tar man med alt som pumpes inn i tankbiler, for eksempel øl, korn eller pellets. Da snakker vi om enorme mengder diesel som kan reduseres, sier Hans Peter Havdal.
Prosjektet er et samarbeid mellom Semcon og Tine, med støtte fra Enova.
Slik fungerer det
Batteriet til den elektriske motoren lades under kjøring som et vanlig bilbatteri.
Batteriet gir nok energi til avriming, arbeidslys, vindusviskere som bevarer sikkerheten og komforten til sjåføren.
Elektrisk pumping skjer så å si lydløst, noe som ifølge produsenten betyr at forstyrrende støy på gården reduseres betraktelig under henting av melk.
– Vi har melkebiler her på gården annenhver dag. En løsning som reduserer både støy og utslipp vil bety mye for arbeidsmiljøet, men også at det bidrar til et mer miljøvennlig produkt generelt, sier melkeprodusenten Ove Nättorp.