-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Slik ser den nye Mercedesen ut
IAA LASTEBIL: Den er kjørbar i dag. Lastebilsjefen i Daimler, Wolfgang Bernard, ble personlig kjørt inn av den på pressekonferansen i kveld. Bilen som kan dominere året 2025.
NYHETER: - Dette ligger litt frem i tid, Morten Brønstad, men hva er salgsmålet for FT 2025 i Norge?
Nei, det er ikke helt rettferdig å presse den nye lastebilsjefen i Bertel O. Steen på slike detaljer bare noen minutter etter at bilen er vist for første gang i sitt «endelige» design.
Daimler og Mercedes satser steinhardt i øyeblikket, på å beholde sitt lederskap og sin posisjon som først med det nye. Dermed handler det selvsagt om like deler show som faktiske egenskaper.
Jeg tror vel jeg aldri før har hørt ordet «emotion» så understreket på en tysk pressekonferanse, etterfulgt av smart og vakker. Det betyr, direkte oversatt, at det er langt fram ennå.
Daimler viste sin selvkjørende lastebil for verdenspressen tidligere i sommer, som du kanskje har lest i YrkesBil. Men allerede nå har de følt seg tvunget til å avsløre designet.
Det er et enormt show Daimler spanderer på fenomenet, og over noen mer og mindre elegante småretter diskuterer Morten Brønstad og jeg hvordan dette vil ta seg ut for eksempel i Skåbu i 2025. Kanskje med en dumperkasse, en elgfanger eller et brøyteskjær?
- Mye vil skje på ti år. Dette handler om å vise hva Mercedes kan, understreker Brønstad.
For vi er vel skjønt enige om at selvkjørende biler ikke brått overtar veiene i 2025, verken små eller store. Det handler om teknologi som utvikles fortløpende, som jevnt og trutt automatiserer kjøreprosessen. Helt til sjåføren kan slippe rattet lovlig.
Akkurat der ligger det største hinderet i øyeblikket: Å overkomme menneskelig skrekk og jus.
Det andre hinderet er selvsagt at ting som fungerer utmerket i Stuttgart kan ha andre utfordringer i Fjærland. Norsk transport er til tider VELDIG forskjellig fra interntransport på kontinentet.
Men det er snakk om tid og tilpasning. I dag har vi selvgående støvsugere og gressklippere, og store passasjerfly tar av og lander på autopilot. Da burde selvgående tungtransport være piece of cake.
Oppsidene er store: Redusert risiko, redusert dieselforbruk, redusert slitasje, redusert skadegrad, redusert bemanningsslitasje osv.
Den åpenbare motsatsen er å spørre hvilken næringsstruktur som er klar for å møte fordelene?
I mine øyne bør den norske transportbransjen ligge svært godt an. Ikke fordi vi driver storskala produksjon, men fordi vi driver tildels høyintensiv nisjeproduksjon med høy grad av hightech-avhengighet. Og med tradisjon for å utnytte teknologiske fordeler.