-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway:
Aftersales Operations Specialist
-
XPeng Motors Norway:
Warranty Specialist
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Bilia JLR Import Norway:
Salgsdirektør, Bilia JLR
-
Bilia JLR Import Norway:
Client Experience Manager, Bilia JLR
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
Slik er varebilstyrken i Europa
Takket være EU, som bremser litt på den planlagte FCA/PSA-fusjonen, har vi fått et nøyaktig bilde av de forskjellige merkenes styrkeforhold i Europa.
For en gangs skyld er varebiler virkelig satt på kartet, og det gir oss blant annet informasjoner vi ikke hadde.
Det har alltid vært litt irriterende at det har vært umulig å finne nøytrale informasjoner om varebilsalg fordelt på merker og modeller.
Selvfølgelig kan hvem som helst gå inn på hvert lands egne statistikker og summere, men det er det åpenbart bare produsentene selv som gjør.
ACEA, som teller hver eneste personbil i hele EU+EFTA+GB området og fordeler dem på merker, nøyer seg av en eller annen grunn bare med markedene når de teller opp varebiler og last&buss.
Og dersom vi ringer en produsent og spør om markedsandelen i Europa i fjor er svaret enten taushet, eller et tall som er vanskelig å tro på eller relatere til.
Nå har som kjent EUs konkurransemyndigheter bedt PSA/FCA om å bli beroliget med hensyn til gruppens varebildominans. Hvis de ikke fikk det ville de gå inn med en grundig vurdering av planenes konsekvenser, het det.
De er åpenbart ikke beroliget, dermed er konsultasjonene på gang og fusjonen vil kunne bli forsinket.
Årsaken til myndighetenes bekymring er blant annet at varebiler er ekstremt viktige for bransjens inntjening. Man kan trygt regne med 5 – 10 prosentenheter større margin på disse enn på personbilene, pluss et meget solid servicemarked i tillegg til mer strukturerte kunder.
- Og varebilene vil bli enda viktigere fremover, sier Margrethe Vestager kommisjonens myndige konkurransekommisær, på grunn av de økende kravene i en digital økonomi der kundene i stadig større grad regner med hjem-til leveringer.
Ta også med at varebilsalget er ikke avhengig av folks privatøkonomi, men av industri-trender, spesielt innen logistikk der både de store transportørene og de selvstendige budene opererer.
Ifølge ACEA ble det solgt 2,2 millioner nyttebiler under 3,5 tonn i fjor. Ifølge tall som dukker opp nå har PSA og FCA solt 755.000 av dem. Det gir altså en markedsandel på 34 %.
Det kan nok trygt kalles ganske dominerende – og markedsandelen er sikkert enda mye høyere i lokalmarkedene deres.
Renault og Ford er de to neste på listen, med ca. 16 % hver – ca. 352.000 på hver.
Etter det kommer Volkswagen med 12 % (ca. 270.000 biler) og Daimler (Mercedes-Benz) med ca. 10 %.
Det som er et lite paradoks i denne saken, er at hovedgrunnen til Italo/France-dominansen kanskje ligger i at Peugeot og Fiat i realiteten fusjonerte sine varebiloperasjoner allerede i 1981 med å starte SEVEL (Società Europea Veicoli Leggeri).
De åpnet sin første felles fabrikk, Sevel Sud, i Italia i 1981, deretter fulgte Sevel Nord i Frankrike i 1993. Samlet kapasitet var 450.000 biler.
Eierforholdene har vært endret underveis, men ikke noen gang i denne 50 år lange historien har noe konkurransetilsyn brukt pekefingeren – før nå.