-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Slik bygger de kranbilene raskere
Hiab har kuttet drastisk i byggetiden på kranbiler. Bilen du ser her er bygget på 12 dager.
I disse dager er Hiab Norway på turné rundt i landet for å demonstrere det nye konseptet Hiab Frameworks.
Den første norske demobilen er bygget på en Scania S540 B 8X2*6NB, utstyrt med en 105 tonnmeters Hiab X-HiPro 1058 med Jib 150X-6.
Per i dag kan kraner ned til X-HiPro 548, leveres på dette konseptet. Neste steg er X-HiPro 408 og nedover.
Men hvordan klarer Hiab å kutte byggetiden fra 3-6 måneder, som er normalen, til kun 12 dager?
Ifølge salgssjef Espen Solhaug i Hiab Norway handler det om at man ved tradisjonell bygging ikke har prefabrikkerte påbyggmoduler i samme grad.
– Påbyggeren starter som regel opp den dagen chassiset kommer fra fabrikken. Da produserer man alt med chassiset på plass, tilpasser og sveiser fast komponenter, sier han.
Hos den nederlandske påbyggeren Hiab Frameworks, som bygger et par hundre kranbiler i året, starter jobben idet chassiset bestilles.
– De går da inn i chassisfabrikkens systemer og henter ut tekniske tegninger av bilen, og så prefabrikkerer de alle delene samtidig som chassiset bygges. Når chassiset leveres hos Frameworks står kranen og alle delene klare, så er det bare «bolt on» i de ferdig utstansede hullene, sier Solhaug, og presiserer at alle Hiabs kraner er boltet fast og ikke sveiset.
Solhaug mener konseptet ikke står tilbake for påbygg som er bygget på tradisjonelt vis, verken på kapasitet eller vridningsstivhet.
– Men det er selvfølgelig noen begrensninger i hva kunden kan komme med av ønsker om skreddersøm, forklarer han.
Du kan lese en større reportasje om det nye kranbil-konseptet i kommende utgave av bladet YrkesBil, som er hos abonnentene i uke 44.
**Ikke abonnent? Bli det her, og få tilgang på de beste reportasjene fra yrkesbilnæringen først**