Skjerper klimakravene for transporten

Regjeringen åpner for «nullutslippssoner» i Oslo og Bergen. Samtidig krever de «utslippsfrie kjøretøy» i offentlige innkjøp.

Publisert
Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) presenterte fredag Klimaplan 2030.

Klimaplan 2030 som ble lagt frem av regjeringen i dag legger hovedvekt på de ikke-kvotepliktige utslippene.

Det vil si utslipp fra transport, avfall, jordbruk, bygg og deler av utslipp fra industri og olje- og gassvirksomhet.

Regjeringen varsler økt bruk av klimakrav i offentlige innkjøp. Det blir for eksempel krav om såkalt "nullutslipp" for personbiler og lette varebiler i 2022, og for bybusser fra 2025.

Biodrivstoff-volumet i veitrafikken skal holdes på likt nivå som nå, ifølge regjeringen for å «sikre reduserte utslipp fra dem som fremdeles kjører biler som bruker fossilt drivstoff».

Regjeringen vil også innføre omsetningskrav for biodrivstoff til anleggsdiesel og skipsfart fra 2022.

Bilavgiftene skal sammen med andre virkemidler fremdeles stimulere til at flere velger nullutslippsbiler, ifølge regjeringen.

I meldingen fremgår det at fremtidige økninger i omsetningskravene for biodrivstoff i hovedsak skal gjøres med avansert biodrivstoff.

Det står også at regjeringen skal «vurdere muligheten til å opprette nullutslippssoner av hensyn til klima i noen byer». Ifølge NRK er det i første omgang gitt grønt lys for dette i Oslo og Bergen.

Alle tiltakene i Klimamelding 2030 kan du lese her.

Powered by Labrador CMS