Skepsis til selvkjørende

International Transport Forum (ITF) har gitt ut en rapport om autonom lastebiltransport. Veiene kan faktisk bli mindre sikre, er en av konklusjonene.

Publisert

Vi har tidligere fortalt om en av Volvos spesialister som uttrykte en viss skepsis til påstandene om at kunstig intelligens skal gi oss tryggere trafikk.

«Et menneske på alerten er helt fantastisk når det gjelder å forutse utfall av komplekse situasjoner, mye bedre enn noen form for kunstig intelligens…», er noe av det Peter Kronberg sa.

Dette var i forkant av en konferanse ITF nylig har arrangert.

Nå er den første rapporten fra arrangementet kommet. «Safer Roads with Autonomous Vehicles?» heter den, og spørsmålstegnet er vel et klart nok signal på at deltakerne uttrykker en viss skepsis.

Det pekes på en rekke fallgruber. For eksempel kan det ikke være tvil om at man kan bygge et ganske godt øko-system der alle trafikanter «snakker» med hverandre.

Men rapporten påpeker at jo større, mer omfattende og åpne slike kanaler blir, jo mer kan de bli utsatt for cyber-angrep.

«Det å unngå ulykker må aldri være fullstendig avhengig bare av tilgang til nett eller eksterne kommunikasjonskanaler», er en av konklusjonene.

Panelet som har utarbeidet rapporten ser også med skepsis på at det utvikles til en prestisjekonkurranse å få automatiserte biler fortest mulig ut i trafikken.

«Loven må sette krav til det maksimalt mulige sikkerhetsnivået og det er det som må være grunnlag for tillatelsen til å kjøre på offentlig vei», står det i en av anbefalingene.

«Automatisering er langt fra den eneste løsningen på veien mot trygg trafikk», sier Philippe Crist – en av hovedforfatterne bak rapporten. «Vi har mange andre muligheter som er godt utprøvd og som også burde kunne settes ut i livet».

Rapporten kan lastes ned her, og – for ordens skyld – det er tunge interesser som står bak dette OECD-arbeidet: i alfabetisk rekkefølge: Abertis, Alstom, Anheuser-Busch InBev, Brisa, Ford, Here, Inrix, Kapsch TrafficCom, NXP, PTV Group, RATP Group, Renault-Nissan Alliance, Siemens, SNCF (Keolis), Toyota, Transdev, Uber, Volvo Car Corporation, Volvo Group..

Powered by Labrador CMS