-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Setter eActros og eEconic på vinterprøve
Mercedes-Benz har varslet at eActros skal i serieproduksjon i år og eEconic neste år. Nå settes de batterielektriske lastebilene på kuldeprøver.
eActros er det mer enn tre år siden vi møtte første gang. Førseriebiler er kjørt i kundetester siden februar 2018, blant annet i Tyskland og Sveits.
I høst gikk Mercedes-Benz Trucks ut med at eActros skal bli kommersielt tilgjengelig i løpet av 2021.
Samtidig viste de frem en prototype som skal være «pretty close» til produksjonsversjonen. Uten å gå inn på detaljer, lovet den avtroppende sjefen, Stefan Buchner, rekkevidde og ytelser som overgår dagens testbiler.
LES OGSÅ: Daimler tar grep om ladeinfrastruktur
YrkesBil intervjuet i januar Jarle Viuls, konserndirektør for Bertel O. Steen Lastebil og Buss som importerer Mercedes-Benz lastebiler. Han kunne da ikke si når eActros kommer til Norge.
– Vi har per nå ikke fått bekreftet leveringer til Norge, hverken tidspunkt eller antall, så dette er det for tidlig å svare på, sa Viuls.
– Hvordan er interessen for elektriske lastebiler?
– Vi opplever en økende interesse, spesielt fra større selskaper innen nærdistribusjon.
– Hvor stor andel av eget salg i 2021 og årene fremover regner dere med blir elektrisk?
– Vi er fremdeles i en fase hvor elektriske lastebiler ikke er i ordinært salg fra oss, noe som betyr at dette er tall vi ikke har vurdert, sa Viuls.
Hydrogenbilen GenH2 Truck skal i kundetester i 2023, og det ble antydet start av serieproduksjon «i andre halvdel av inneværende tiår».
Det er altså mye på gang, men du trenger ikke holde pusten mens du venter.
Nylig meldte Mercedes-Benz Trucks at de holder på med kuldetesting av eActros og eEconic i Schwäbische Alb, som er en fortsettelse av Jurafjellene. Produsenten omtaler værforholdene som "freezing cold".
LES OGSÅ: Grønt lys for Daimler og Volvo
eActros skal som nevnt i serieproduksjon i år, mens den den elektriske versjonen av Econic, overraskende nok døpt eEconic, skal ut i kundetester i år og etter planen i serieproduksjon neste år.
Econic-modellene benyttes i all hovedsak som renovasjonsbil, og leveres blant annet med gassmotor i dag.
I alpeområdene møter elbilene snø, is og kulde både i "virkelig liv"-kjøring hos transportselskaper og i intensivtesting på bane. Her undersøkes det hvordan batterier, drivlinje og annen teknikk fungerer i møte med Kong Vinter.
Dessverre går ikke Daimler i dybden på hvilke forhold de kjører under eller konkret hva testene har vist, men produsenten gir selv godkjent-stempel etter vintertestingen. Da gjenstår det vel bare å høre hva kundene sier om et års tid.
Bildet under: Teknikerne følger spesielt med på batterienes og drivlinjenes oppførsel. Men ekstrem kulde ser det ikke ut til å ha vært - bekledningen tatt i betraktning. Foto: Daimler