-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Selvkjørende tungbil
Vi har hørt mye om forsøk med autonome personbiler i det siste. Nå setter Daimler i gang forsøk med en av sine tyngste biler.
Selv om det var i Hannover, og med Mercedes-Benz navnet at Daimler først viste en ny generasjon av futuristiske lastebiler, er det i USA, og under Freightliner-banneret, de første forsøkene med selvkjørende lastebiler i trafikk skal gjennomføres.
I Nevada er de ganske liberale når det gjelder å gi bilprodusenter tillatelse til å slippe bilene ut i trafikken på egen hånd. Så det er på Riksvei 15 ved Las Vegas at de mange nye assistentsystemene skal testes ut i det virkelige livet.
Radarsensorer, videokameraer og en rekke regnemaskiner har allerede vist at de behersker mange av oppgavene. Den ene av de to bilene som skal brukes har allerede tilbakelagt 16.000 testkilometer på lukket område.
Tysk erfaring
Nå er ikke dette de første autonome prøvebilene konsernet har testet. I juli i fjor ble systemene første gang satt på prøve på A 14 ved Magdeburg i Tyskland. Riktignok på et avsperret område, men Mercedes kastet mange nok andre biler ut i dette forsøket til at de kunne leke virkelig trafikk.
Systemene fra den bilen ble overført til Future Truck, som debuterte på IAA i fjor høst. Da satt lastebilsjefen, Wolfgang Bernhard bak rattet – det vil si, det var jo det som var poenget at han ikke gjorde – bilen kjørte seg selv – men han lovte i hvert fall at slike biler skulle være seriemodne til 2025.
Liberalt USA
Nå er det en viss logikk i at Daimler flytter meget av dette arbeidet til USA. Dels fordi de har et svært avansert forskningslaboratorium i Silicon Valley, med sterk vekt på nettopp denne type installasjoner. Og dels fordi USA har et mer liberalt forhold til slike forsøk på gater og veier.
Både California og Nevada gjør alt de kan for ikke å lage problemer for produsenter som jobber med slikt, selv om dette er første gang Nevada gir tillatelse til lastebiler.
I Europa er vi bundet av en Wiener-konvensjon som krever hendene-på-rattet.
Det er selvfølgelig viktig å være i front i USA også, ikke minst fordi lastebiltransporten nok er viktigere der enn noe annet sted på kloden. Rundt 70 prosent av alt gods i USA er ikke i nærheten av annet enn lastebiler.