-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Scanias nye brett
Elektrisk rullebrett er oppskriften på mye morsomt. Nå har Scania kastet seg på trenden og faktisk utviklet oppskriften. Skolebuss om morgenen, søppelbil på formiddagen, pakkelevering på natten.
Scania har med sitt NXT-eksperiment tatt skateboard-tanken et skritt videre.
I stedet for å bygge et komplett brett med hjul i hvert hjørne og en motor/batteripakke på gulvet, har de tatt løs akslene og bytter dem mellom de forskjellige påbyggene.
Oppskriften er spennende: det akselløse «karosseriet» står i depotet og venter. Samtidig blir det ladet, for det er der du finner batteriene.
Så kommer kassebilen inn, varebilen løses fra for- og bakaksel og så kommer den kompakte skolebussen og tar på seg hjulene.
Den jobben er ferdig etter et par timer, og ungene skal ikke hjem før klokken fire. I mellomtiden er det søppel som skal hentes, komprimeres og lempes ut på miljøstasjonen. Nytt karosseri, de samme akslene.
Oppe i denne oppskriften ligger ikke bare 24/7-bruk av drivmidlene, det ligger også muligheter til å la bilstørrelsen følge trafikken. Søppelbilen er mye lenger enn varebilen, derfor brukes ikke den lange når det er rushtid.
Vi har kanskje sett noe liknende fra Rinspeed eller Panasonic tidligere – men disse hadde i hvert fall ikke evnen til å veksle mellom forskjellige akselavstander.
Nå er ikke dette bare en god PR-idé. Det hele er satt ut i praksis.
Scania har faktisk bygget en fullskala versjon. En 8-meters buss som de klarte å presse 55 mennesker inn i under den store kollektivtransport-konferansen i Stockholm for kort tid siden.
Autonom selvfølgelig, 162 kWh batteri med nesten 250 km. rekkevidde (som jo ikke er så viktig for neste jobben er småpakker og da med friske batterier igjen).
Selvfølgelig er det hele basert på teknologier som ennå ikke finnes, og på en tankegang som er ganske ny, men som et innslag i debatten om fremtidens bytrafikk er den spennende.