-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Scania nærmer seg komplett
Den nye lastebilgenerasjonen til Scania, NTG som den kalles internt, har fått to nye hytter på listen over konfigurasjonsmuligheter. Den ene, lave, kaller de «byførerhus», den andre er en CrewCab.
Det er kanskje naturlig å kalle den nye bilen for L-serien.
Her er det nemlig L for lav, hele veien. Ikke bare er det lavt innsteg i hytta, men bilen kan også utstyres med automatisk kneling, slik at det blir enda lavere.
«Tidligere har slik løsning vært forbeholdt renovasjonsbiler», sier Henrik Eng – Scanias produktsjef for Urban-løsninger, «men nå ser vi at slike dukker opp til annet bruk. Distribusjon for eksempel, i urbane miljøer der det er mye trafikk og hvor mange veibrukere må dele på plassen».
Fordeler og ulemper
Til nå er det vel bare Mercedes her hjemme som har hatt en tilsvarende løsning, men Scania regner med at oppskriften vil bli stadig mer brukt.
Noen problemer kan det nok være med fartsdumper og bakkeklaring og frigangsvinkler, men man håper selvfølgelig at fordelene oppveier de eventuelle ulempene.
Det er flere elementer ved det nye førerhuset som gjør det til en løsning for typiske urbane miljøer. Bredt stigtrinn for eksempel, svært bredt - 79 cm, som gjør inn- og utgang meget enklere og sikrere – man kan med andre ord ha dårlig tid uten at det går galt. Sikkerhets-vindu i passasjerdøren er et annet element. Ergonomi som gir full oversikt fra «bakkenivå», et tredje.
At bilen også kan utstyres med en stillegående gassmotor gjør jo det hele enda bedre egnet for soner med utvidede støy- og utslippskrav.
Den nye hytta er 200 cm lang og tilgjengelig med tre forskjellige takhøydemuligheter. Gulvhøyden er 80 cm dersom bilen er utstyrt med automatisk kneling via parkeringsbremsen. Uten er den 93 cm, og man trenger to stigtrinn.
Den har for øvrig plass til tre. Og det er enkelt å bevege seg inne i den nye kabinen. Innstegshøyden er lik på begge sider.
Mannskapsførerhus
Men det er ikke bare L som er ny. Nå har man bygget på P-utgaven og laget en skikkelig CrewCab av den. Scania har laget mannskapsførerhus før de, «og denne nye er bygget med samme krav til kvalitet, komfort og sikkerhet som våre andre førerhus», sier Henrik Eng videre.
Hytta har vært gjennom alle vanlige sikkerhetstester, men også – som Scanias andre – de spesielle svenske velte-testene. Det er lagt særlig vekt på enkel montering av kabler og lufttilkoblinger, det finnes mange robuste innfestingspunkter og kjøretøyrammen har en øvre rekke med ferdig utstansede hull som påbyggerne vil ha nytte av.
Den kan utstyres med separate klima-anlegg og varme-systemer, manuelt eller automatisk styrt, setene har mange muligheter for arrangement og det finnes en rekke setebeltekonfigurasjoner. Fullt redningsutstyr på mannskapet stiller spesielle krav. Man kan også bestille fire sidekollisjonsputer.
Fullført lansering
Inntil åtte personer får plass – hyttene leveres i to forskjellige lengder. Scania legger vekt på at førerhusforlengelsen er gjort helt i bakkant i stedet for at man skjøter inn en midtseksjon. Den lange versjonen kan forresten leveres med lav eller normal takhøyde.
Med disse førerhusene, og noen nye motorvarianter, «er lanseringen av Scanias nye lastebil-generasjon så godt som fullført i Europa», sier Alexander Vlaskamp, Senior Vice President i Scania Trucks.
«Det vi blant annet viser her er at lønnsomhet og bærekraft ikke er i konflikt med hverandre. Disse eksemplene vi nå introduserer for å vise urban transport, demonstrerer dette klart», sier han.