Scania i pluss, MAN i minus

Traton kommer med tall for første halvår som viser at for hele gruppen sank volumet fra 123.300 i fjor til 77.700 i år. En nedgang på 37 %.

Publisert

Omsetningen sank ikke fullt så mye. Den endte på € 10,1 milliarder, det vil si en nedgang på 26 %.

Driftsmarginen ble negativ, minus 2,2 prosent – i fjor var den på 7,9 %.

Nedgang var det også i ordremengden, første halvår endte på 87.400 – i fjor var tilsvarende tall 120.500.

Europa skapte de største utslagene – her var nedgangen i antall biler på hele 46 %. Men buss greide seg bedre: nedgangen der var på 22 %.

Les også: Scania/MAN-sjefen forsvinner

Hvis vi splitter varemerkene (og dropper Volkswagen Camionhões e Ônibus) ser vi mye parallelt med Scania og MAN, bortsett fra driftsresultatet.

Scania endte på 30.400 biler, mens MAN klarte 31.700 (inkl. TGE-modellen). For begge representerte dette en nedgang på 41 %.

Omsetningen for Scania ble € 5,3 mrd. og for MAN: € 4,1 mrd. (Det illustrerer også tydelig Scanias «fetere» modeller.) For begge betyr det en nedgang på 26 %.

Men mens Scania fikk en driftsmargin på 4,1 % – ned fra 11,6 % i fjor, endte MAN med minus 9,5 %. (Den var på 4,6 % i fjor).

MANs resultat forklares i halvårsrapporten med en engangs-avsetning i «mid-double digit millionområdet».

Euro selvfølgelig – men vi må vel vente til årsresultatet før vi får vite hva dette egentlig er.

Powered by Labrador CMS