Satser på elektrisk frys- og kjølebil

Cater Storkjøkken, som er en stor fullsortimentsgrossist til storhusholdningsbransjen, tar nå i bruk landets første Iveco Daily Electric med frys- og kjøl-påbygg.

Publisert
Daily Electric frysebil

Bakgrunnen for anskaffelsen er at det det er stadig sterkere miljøfokus fra flere av storhusholdningskundene, opplyser Cater Storkjøkken.

– I tillegg har vi et ønske om å være helt fremst i klassen når det gjelder miljøvennlig distribusjon. Det har kommet strengere miljøkrav fra det offentlige, og denne bilen skal først og fremst brukes til å distribuere matvarer til institusjoner i kommunene Asker, Bærum og Oslo, sier Tomas Torvik som er forretningsutvikler hos Cater Storkjøkken i en pressemelding.

Selskapet opererer for øvrig i resten av Akershus, Buskerud, Nordre Vestfold, Hedmark og Oppland.

Flere alternativer
Torvik forteller at de ikke fant elektriske lastebiler av denne typen da de startet prosjektet i 2017.

– Utviklingen har vært tidkrevende, men med tett samarbeid mellom Iveco, Cater og med støtte fra Enova, er bilen endelig på plass, sier han.

Bilen skal være stasjonert på Caters anlegg på Lierskogen og vil bli brukt i nærområdet fra Lier til Oslo.

– Vi er veldig spent på rekkevidden og kommer til å bruke noe tid på å teste hvordan bilen fungerer i praksis. Nærhet til markedet og fleksible leveringsrutinger gjør at vi skal klare å utnytte bilen på best mulig måte, sier Torvik.

Cater AS har fra tidligere to biogassdrevne biler, hvorav en Iveco Daily, for distribusjon til storhus-holdningskunder. De har ytterligere en biogassbil i bestilling, samtidig som Cater undersøker muligheten for å bruke norskprodusert bioetanol.

Ambisjonen er at de i løpet av 2020 kun skal kjøpe utslippsfrie lastebiler.

– Det vil være en miks av elektriske, biogass, bioetanol og hydrogendrevne biler. De fire siste lastebilene vi har bestilt, er null-utslippsbiler. Det er opp til lastebilprodusenter og drivstoff-distributørene hvilke løsninger vi går for i fremtiden, sier Torvik og oppfordrer samtidig produsentene til å komme med løsninger.

Tre batteripakker
Bilen som er levert til Cater Storkjøkken, er en Daily Electric 50C80. Tillatt totalvekt er 5,2 tonn og bilen er levert med et 4,10 meters Nor Ka-skap og 750 kilos bakløfter som går på eget batteri.

Skapet har to fordampere med elektrisk drevet aggregat for kjøl og frys. Videre er bilen utstyrt med en elektrisk motor på 80 kW og tre batteripakker.

Iveco Daily Electric kan leveres som chassis, kassevogn og minibuss. Kjøretøyet finnes i 3,5-tonns utførelse med enkle bakhjul og med tvillinghjul versjoner opp til 5,2 tonn for varebil og chassis og 5,6 tonn for buss.

3,5-tonnerne leveres med en el-motor på 60 kW, mens de større versjonene har 80 kW. Kundene kan velge fra en til tre batteripakker, alt etter ønsket rekkevidde og nyttelast. Under «ikke altfor krevende driftsforhold» og med tre batteripakker har Daily Electric en rekkevidde på 200 kilometer (NEDC). Kjøretøyet er utstyrt med et fleksibelt ladesystem, og med hurtiglading på 400V 32 A kan batteriene lades på rundt to timer.

Iveco har hittil levert over 20 Daily Electric i Norge, men bilen til Cater er den første kjøle- og frysebilen.

Men elektriske biler i denne størrelsen. YrkesBil har tidligere fått opplyst fra Iveco at prisen på Daily Electric er fra 838.000 til 1.423.900 kroner. Enova støtter inntil 40 prosent av merkostnaden sammenlignet med tilsvarende fossilbil.

Powered by Labrador CMS