-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Så mye vil Posten spare med store elvarebiler
Posten Norge har tatt i bruk fire elektriske Volkswagen e-Crafter. Bilene skal kjøre pakker i Oslo-regionen. Konsernets egne regnstykker viser at de sparer titusener på driften.
De fire e-Crafterne erstatter tilsvarende dieselbiler.
Posten har i Oslo-regionen utkjøring av i gjennomsnitt 2.000 pakker daglig. Dette er fordelt på rundt 20 ruter og bilene kjøres på to skift.
Beregninger Posten har gjort, som YrkesBil har fått tilgang til, viser betydelige besparelser på driften ved overgang til elbiler.
Regnestykket
Dette er regnestykket over innsparing per år per kjøretøy (rene driftsutgifter for elbil kontra dieselbil, uten hensyn til forskjell i investeringskostnader):
- Drivstoff: 20.000 kroner
- Årsavgift: 2.400 kroner
- Service/slitedeler: 10.000 kroner
- Bompenger: 20.000 kroner
- Årlige besparelser på drift: 52.000 kroner
Posten understreker at dette er «en nøktern fremstilling», og at de først vil få endelige tall når bilene er satt i trafikk i ett år. Regnestykket gjelder for biler som skal brukes i Oslo-regionen, med høyt bompengenivå.
Selv om bilenes rekkevidde er oppgitt til 173 kilometer (NEDC) – viser de første prøver med bilene i Oslo-trafikken en realistisk kjørelengde på noe over 100 kilometer. Det er mer enn nok for Postens pakkeruter. Bilene har kort ladetid.
Koster 200.000 mer
Ifølge Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS, koster en e-Crafter rundt 200.000 kroner mer enn tilsvarende Crafter med fossil motor. Da er det tatt hensyn til merverdiavgiften og utstyr.
Med Postens foreløpige beregninger for driftsbesparelser betyr det at prisforskjellen i deres tilfelle vil være utjevnet etter cirka fire år.
– En faktor er også restverdi. Den vet vi ikke mye om i dag, da det er første gang vi setter e-Crafter ut i trafikken. Så dette er en spennende test av el store varebiler, sier Wirak.
– Og Postens regnestykke stemmer godt overens med våre kalkulasjoner, legger han til.
Store distriktsforskjeller
Ifølge Wirak er interessen for elektriske varebiler økende. Men det er store distriktforskjeller og man forventer at de store volumene vil komme dersom noen større byer innfører restriksjoner av varetransport i sentrum.
Det er særlig i Oslo, Bergen og Trondheim det har vært snakk om at all varetransport på dagtid i sentrumskjernen på sikt skal skje med elbiler.
Posten-Bring ønsker å være pioner og øker antall elbiler ved hver bestilling. De har i dag rundt 1.200 elektriske kjøretøyer i sin flåte.