Råtøff ny anleggs-Mercedes

Daimler viser her de første bildene av nok en splitter ny tungbil med navn som begynner på A. Og ny motor med 625 hester og 3000 newton.

Publisert

ANLEGG: Den utgående versjonen av Mercedes Actros har fått mye kred som anleggsbil.

Men i stedet for å komme med en anleggsversjon av nye Actros, serveres nå de frøste bildene av en helt ny og dedikert anleggsbil. Og navnet?

Arocs.

Spennende nok er noe av det første Mercedes offentliggjør også et motorutvalg som strekker seg opp til 625 hesters ytelse. Hittil har jo Actros OM 471 med 510 hester vært øvre mulighet i den nye Euro 6 motorgenerasjonen.

Top-of-line blir nye OM 473, en 15,6-liters rekkesekser.

Anleggsbilen kommer også med PowerShift 3-kassen som standard. Selv om man ikke skulle tro det nå man ser på skissen fra førermiljøet, som vitterligere har en girspak ved høyrekneet?

I tillegg videreføres konseptet med å differensiere bilene allerede i utgangpspunktet med tanke på volum, vekt og ytelse, slik vi så starten på med Actos og Antos på høstens IAA-messe.

I Arocs kaller man det Loader og Grounder. Førstnevnte med lavest mulig egenvekt for å maksimere nyttelasten.

Grounder er navnet på bilene til de mest krevende forholdene. Men også her snakkes det lav egenvekt, med oppgitt 9250 kilo. På en 8x4/4 betongbil med 32 tonn totalvekt betyr det at man får med 8 kubikk betong.

Og selv anleggssjåfører skal ha det komfortabelt. Nye Arocs tilbys med hele 14 hyttevarianter.

Arocs debuterer offentlig på anleggsmessen Bauma i april 2013.

Powered by Labrador CMS