-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PSA forlenger med FCA
Det begynner å bli ganske innfløkt med alle disse bokstavkombinasjonene – men overskriften betyr at et samarbeid som startet i 1978 nå er forlenget til – i første omgang – 2023.
Det er SEVEL vi snakker om, også et akronym, der VE og L i navnet betyr Veicolo Leggeri.
Det dreier seg altså om et italiensk selskap som gjør noe med «lette kjøretøy».
Ikke SÅ lette da. Det hele begynte med at Fiat (sammen med Alfa Romeo og Lancia) startet en varebilfabrikk sammen med PSA (som da var Peugeot, Citroën og Talbot).
Etterhånden falt noen av merkene fra og selskapet delte seg.
SJEKK UT: Her finner du et firesifret antall brukte yrkesbiler
Det ble en SEVEL Nord: en fabrikk i Valenciennes, Frankrike – der Fiat solgte sin del til PSA i 2012. Det er der de også produserer for Toyota nå.
Men vi har fremdeles SEVEL Sud som en del av det store fellesskapet. Med en fabrikk i Sangro, Italia, som beskjeftiger 6.200 medarbeidere. Eierne kaller det den største og mest fleksible varebilfabrikken i Europa.
Det er her Fiat Ducato, Peugeot Boxer og Citroën Jumper kommer fra. I fremtiden skal de også putte på to andre fronter i tillegg, slik at Opel- og Vauxhall-forhandlere får en følelse av at de selger sin bil.
Etter mer enn 40 års samarbeid er man enige om å fortsette dette harmoniske forholdet.
Avtalen er fornyet med noen år, foreløpig frem til 2023, og man har altså lagt til to nye merker.
Dessuten åpner avtalen for at man skal kunne legge på et tredje skift, for å øke produksjonen.
Samtidig er det klart at man skal kunne bruke overkapasiteten i PSA systemet andre steder til å gå inn hvis man trenger å produsere bestemte versjoner av disse store varebilene for en eller flere av partnerne.
Enda et eksempel på at industrien ser en fremtid både i varebiler og i samarbeid.