Posten prøver kinesisk elbil
Alle foto: Brede Høgseth Wardrum
Posten prøver kinesisk elbil

Posten prøver kinesisk elbil

Kjell Arne Hagen har jobbet 23 år i Posten. Nå skal han kjøre kinesisk varebil i Oslo sentrum. Her med Hege Sagplass, Seniorrådgiver – Miljø og Samfunnsansvar i Posten/Bring.

Posten prøver kinesisk elbil

Posten prøver kinesisk elbil

Posten prøver kinesisk elbil

Posten prøver kinesisk elbil

Anders Ree-Pedersen (t.v.) og Espen Soltvedt fra LeasePlan har vært sterkt delaktige i å få elvarebilen til Norge.

Posten prøver kinesisk elbil

Posten prøver kinesisk elbil

Brand Manager for SAIC i Europa, Lou Jedeloo.

Posten tester kinesisk elvarebil

Posten Norge tester nå ut en elektrisk varebil av typen Maxus EV80 fra kinesiske SAIC i juletrafikken i Oslo.

Publisert

Utvalget av elektriske varebiler i Transporter-segmentet med akseptabel rekkevidde og lastekapasitet er mildt sagt begrenset.

Dette er bakgrunnen for at Posten Norge nå i samarbeid med LeasePlan skal prøve ut den elektriske varebilen Maxus EV80 fra den kinesiske bilprodusenten SAIC.

Bilen er den eneste av sitt slag i Norden og postverket skal bruke den til levering av bedriftspakker til kunder i Oslo sentrum.

At Oslo endrer reglene for bompenger, gjør ikke elektriske varebiler mindre aktuelt.

Helt elektrisk
Posten har allerede har elektrifisert mye. De har i dag rundt 500 små elektriske varebiler.

- Nå ser vi hvordan vi kan gjøre det samme med større kjøretøyer. Den kinesiske bilprodusenten SAIC er den første som kan levere en elektrisk varebil i denne størrelsen. Nå vil vi teste om den oppfyller våre kvalitetskrav, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Posten Norge har som mål å benytte kun fornybare energikilder innen 2025. Elektriske varebiler er et av tiltakene selskapet ønsker å gjennomføre for å nå målet.

Testbilen er registrert på nederlandske skilter, og skal heller ikke registrerers i Norge med det første.

Etter testen i Norge skal elvarebilen prøves i Stockholm, der den skal brukes av Bring for å kjøre varer for Ikea.

Det er LeasePlan som har hjulpet Posten med å skaffe elvarebilen. Leasingselskapet har en flåte på 50.000 biler i Norge, hvorav Posten er den desidert største kunden med 5.000 biler.

LES OGSÅ: Elektrisk varebil på gang fra Mercedes

Utprøvd teknologi
SAIC er ingen liten butikk. I år beregner de å produsere 6,5 millioner kjøretøy. Dette omfatter både egne merkevarer og produksjon for utenlandske partnere, blant annet tyske Volkswagen, som vil være til stede i det kinesiske markedet.

Maxus er ett av produsentens egne bilmerker som nå selges i Europa. Brand Manager for SAIC i Europa, Lou Jedeloo, forteller til YrkesBil at de har solgt rundt 300 elektriske varebiler av typen EV80 - hovedsaklig i Nederland og Tyskland.

På hjemmemarkedet har varebilen eksistert i over ti år, men da med forbrenningsmotor. I Europa skal den kun markedsføres som elbil - en variant som har vært i salg i Kina i tre år.

- Det betyr at bilen er vel utprøvd, så vi vet at den fungerer, sier Jedeloo.

Han viser også til at Shanghai Post kjører 300 slike elbiler, Huayu NEV leasing & rental company har 50 EV80 i drift, men har nylig bestilt ytterligere 500 eksemplarer. Kinas største ekspressbudselskaper, SF Group, har også et par hundre slike i parken.

LES OGSÅ: Kinesisk elbuss på plass i Oslo

På vei mot fossilfritt
Miljøorganisasjonen Zero applauderer naturligvis initiativet fra Posten.

- Posten viser nok en gang at de er en spydspiss i Europa i å kutte utslipp fra varetransport. Denne elbilen er et viktig skritt mot å dekke alle kjøretøyene vi trenger for et helt fossilfritt transportsystem. Det er veldig spennende at nye aktører utfordrer dette markedet, sier Torfinn Belbo, rådgiver utslippsfri nyttetransport i Zero.

Trenger over 100
Maxus EV 80 er en bil som er beregnet for bynære områder. I Oslo, Akershus og Østfold vil Posten ha behov for i overkant av hundre biler av denne typen.

- I tillegg vil store byer ellers i landet trenge elektriske elvarebiler. Vi håper å kunne starte ordinær drift med elvarebilen i andre halvår i 2018, avhengig av når biler kan leveres og servicenett kan opprettes, sier John Eckhoff.

Fakta: SAIC Maxus EV80

• Lengde 5,7 m, bredde 2 meter

• Lastevolum 11.4 m3

• Batteri 56 KW

• Hurtiglading tar to timer, langlading tar 7 timer.

• Rekkevidde >200 km

• SAIC produserer 6.5 millioner biler i året (personbiler og varebiler)

• SAIC er de første som klarer å levere varebil i dette segmentet

Powered by Labrador CMS