-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Posten saksøker lastebilprodusenter
Posten Norge mener de har betalt overpris som følge av lastebilkartellsaken. I dag møter de produsentene i Oslo tingrett.
E24.no melder at Posten Norge har tatt ut stevning mot lastebilprodusentene Volvo, Iveco, DAF, MAN og Daimler, og totalt 15 selskaper, for å ha drevet med ulovlig konkurransevridning gjennom 14 år.
– Posten har et helt rettmessig erstatningskrav på grunn av kartellsamarbeidet, sier advokat Rasmus Asbjørnsen i Advokatfirmaet Haavind til e24.no.
Avtalte priser
Det var i 2011 Europas største lastebilprodusenter ble tatt med buksene skikkelig langt nede, etter at de i en periode på 14 år (1997-2011) hadde hatt ulovlig samarbeid på flere områder.
Kartellvirksomheten gikk ut på at produsentene avtalte listepriser på lastebiler, samtidig som de avtalte å forsinke ny teknologi som kunne redusere lastebilenes utslipp.
EUs egne etterforskere gjennomførte flere razziaer ved hovedkontorene til DAF, Daimler, Iveco, Scania, MAN og Volvo/Renault.
I 2014 anmeldte EUs konkurransekommisjonær, Margrethe Vestager, alle seks selskapene for kartellvirksomhet.
Vedtok forlik
Produsentene, som stort sett har hele lastebilmarkedet i Europa for seg selv, er senere funnet skyldige i flere tilfeller av prissamarbeid og bevisst utsettelse av å innføre ny miljøteknologi på lastebilene.
Volvo/Renault, Daimler, Iveco og DAF vedtok i juli 2016 et forlik som ga dem bøter på totalt 2,93 milliarder euro, eller snaue 30 milliarder norske kroner. MAN slapp på sin side unna straff, fordi det var varslere fra selskapet som satte EU på sporet av skandalen.
Scania valgte å ikke gå med på forliket, men ble i september 2017 dømt til å betale en bot på 881 millioner euro – en dom de anket umiddelbart, så saken er ikke avgjort. Totalt er bøtene fra EU til lastebilprodusentene dermed oppe i 3,8 milliarder euro.
Flere søksmål
I tillegg kommer en rekke krav fra kunder som mener de er blitt lurt til å betale overpris. Et tysk selskap har til og med opprettet en egen nettside hvor man kan melde inn nye saker, og hvor dette selskapet påtar seg å føre saken videre.
I vinter ble det kjent at 3.200 speditører og transportører fra ni europeiske land hadde gått sammen om å kreve erstatning for de cirka 85.000 bilene de har leid eller kjøpt.
De antydet at vi snakker om «inklusive renter, ca. 10 prosent av anskaffelsessummen». Det kan altså beløpe seg til mellom 5.000 og 8.000 euro for hver bil dette angår.
Først i Norge
Posten Norge er etter det vi vet først ut her til lands med å ta ut søksmål i denne saken. Det er imidlertid ikke kjent i detalj hva selskapet krever.
I dag møtes en liten hærskare av advokater for de ulike selskapene i Oslo tingrett for et forberedende rettsmøte, hvor lastebilprodusentene – ifølge e24.no – vil hevde at de ikke kan saksøkes i Norge.
Foreløpig er det satt av to og en halv dag til det forberedende møtet, mens en eventuell hovedforhandling vil komme senere.