-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Platooning i Tokyo
Fuso vil åpenbart gjerne bli like flink til å platoone, som sine europeiske brødre. I disse dager henger de seg på en full-japansk kolonne rett ved den japanske hovedstaden.
Daimler har kjørt selvkjørende, og i elektronisk koblede kolonner, både i Europa og USA. Men Japan har ikke vært like interessert i å dra i gang slike forsøk.
Akkurat nå skjer det imidlertid et ganske kortvarig forsøk med platooning – kolonnekjøring, der den forreste bilen er leder og de andre følger automatisk etter – på tungt trafikkerte motorveier i Japan.
For de av dere som ofte er der så dreier det seg om Ahin-Tomei ekspressveien sydvest for hovedstaden, og Kita-Kano expressveien, på nordsiden. Ingen av dem akkurat trafikktomme.
Nå er det vel ingen som regner med at platooning-teknologien skal fungere dårligere i Japan enn på landeveier i andre deler av verden. Og så langt – det hele startet den 23. januar og skal vare litt over en uke – har det ikke vært meldt om noen glipp.
Her finner vi biler fra alle de store fabrikkene, Daimlers Fuso, Volvos DU (den som het Nissan Diesel i gamle dager), Toyotas Hino og Isuzu.
Det blir kjørt med 6x2 biler som holdes med 35 meters avstand der de kjører i 80 km/t.
Det er et par statlige organisasjoner som er den formelle «eieren» av disse testene, men det denne og tilsvarende øvelser i Japan dreier seg om, er først og fremst aksept.
Japan er vel det høyteknologi-landet der aksepten for autonome biler er lavest.
På «jeg-ønsker-autonome-biler-velkommen»-indexen til KPMG ligger Japan på 11. plass – langt bak land som Nederland og Sverige. Men på den samme oversikten er Japan nr. 3 med hensyn til infrastruktur som er parat til å ta i mot de nye transportformene.
Nå hører det med til historien at i dette forsøket jobber man også med Big Data, og kunstig intelligens og mange andre elementer. Et selskap som heter Toyota Tsusho tar seg av disse elementene på vegne av de statlige oppdragsgiverne.
Selv om det hele formelt er en del av nasjonens «Future Strategy 2017»-program er det mange som leser det som en smart måte å få brukerne til å akseptere at førerløst også er en del av fremtiden.