-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Optimisme å spore - spesielt i bruktmarkedet
Stengte lastebilfabrikker og krisestemning har ført til en brå brems i salget av nye lastebiler. Bruktmarkedet har også fått en knekk, men det er optimisme å spore.
Svak kronekurs er negativt for mange, men for eksporten av brukte lastebiler er det normalt en fordel.
Samtidig er det ikke alle brukte lastebiler man ønsker å sende ut av landet med en gang – den rullende bilparken er jo selve gullet for servicemarkedet.
Stengte lastebilfabrikker – som nå er i ferd med å åpne igjen – og påfølgende økt leveringstid er selvsagt ikke bra for noen, men for bruktmarkedet isolert sett kan det i en kortere periode bety økt omsetning. Særlig etterspørselen etter nyere bruktbiler vil øke.
Dette er noen av tendensene vi fikk tilbakemelding om, da YrkesBil gjennomførte en «korona-temperatursjekk» hos de største aktørene på brukte lastebiler nylig.
SAMLESAK: Slik påvirker koronakrisen yrkesbilnæringene
Økt eksportandel
Bogdan A. Lis, Top Used Manager hos MAN Truck & Bus Norge AS, forteller at årets første kvartal gikk bra, omtrent på budsjett.
– Februar var veldig bra, men i andre halvdel av mars kom nedgangen for fullt. Mars sett under ett ble nesten 40 prosent dårligere enn forventet, og nedgangen fortsatte inn i april. Blir det 50 prosent reduksjon i april er vi kanskje heldige, sier Lis til YrkesBil.
– Hvem kjøper bruktbiler nå?
– Vi selger litt til nordmenn og litt på eksport, til markeder nedover i Europa hvor de har fordel av valutaen. Antallet biler vi eksporterer har ikke økt, men med nedgang i innenlandssalget så har naturligvis eksportandelen økt, sier han.
Bruktsjefen legger ikke skjul på at eksport også er utfordrende, selv med den svake kronekursen.
– Med strenge begrensninger for grensepassering og påfølgende karanteneregler mange steder får man ikke sjåfører til å hente biler som skal kjøres gjennom Europa. De skal i alle fall ha veldig godt betalt for en tur, sier Lis, og har følgende spådom om tiden fremover:
– Vi spår en rolig april og mai, så tror vi det begynner å røre seg litt igjen i juni.
Forventet «store ting»
Torstein Hvile, avdelingsleder ved Scanias bruktbilsenter på Kløfta, hadde forventet at valutasituasjonen skulle gjøre «store ting» med eksportmarkedet. Foreløpig har han ikke merket noe.
– Vi har mange biler på lager, så vi trodde utlendingene skulle «stupe på». Men det går i den vanlige tralten, eksporten vår har ikke gått verken opp eller ned, sier Hvile til YrkesBil.
Hvorfor det ikke har skjedd noe synes han det er vanskelig å spekulere i.
– Det har blitt vanskeligere å få bilene over grensene, så vi har betalt ekstra for de bilene vi har eksportert ut i det siste. Vi har en mann som kjører til grensen ved Eda eller Svinesund, så kommer kunden eller en annen sjåfør og henter bilen der, sier han.
Også innenlandsmarkedet for brukte lastebiler går fortsatt brukbart for Scania, ifølge Hvile.
– Vi rennes ikke ned av kunder, men har solgt greit hittil vil jeg si. Det største problemet har vært at Statens vegvesen holder trafikkstasjonene stengt, så vi ikke får ut skilter. Vi kan registrere på nett, men de skiltene som er levert inn må bestilles nye og det tar fort mer enn to uker før vi får skiltene, sier Hvile.
– Hvordan ser det ut litt fremover i tid?
– Hvis unntakstilstanden fortsetter i lengre tid vil antakelig flere kjøpe nyere bruktbiler, som følge av at lastebilfabrikkene har stengt og vi ikke får tak i noe nytt akkurat nå. Vi har mange nyere bruktbiler stående så det skal gå bra, sier Hvile, og legger til:
– En annen utfordring er at også deleproduksjonen har vært stanset en stund nå. Om vi ikke får deler til å reparere den eksisterende bilparken kan det bli et problem på litt sikt. Foreløpig går det greit, men lagrene tømmes når det ikke kommer inn noe nytt.
Norske kunder tilbake
Olav-Kåre Thingwall, informasjonssjef for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy i Bertel O. Steen, påpeker at markedet for brukte lastebiler hadde en noe nedadgående trend allerede før koronakrisen slo til for fullt.
– Situasjonen vi er oppe i nå har antagelig ikke gjort dette noe bedre, og har muligens heller bidratt til å forsterke trenden noe. Men selvsagt vanskelig å si sikkert om det hadde vært tilfelle også uten korona-påvirkning, sier Thingwall til YrkesBil.
Mercedes-Benz opplever at en svakere norsk valuta har gjort norske brukte lastebiler mer attraktive for utenlandske oppkjøpere.
– Det salget som nå foregår er derfor primært til denne kundegruppen, som fordeler seg på mange land. De norske kundene har i større grad vært avventende, men er nå i ferd med å komme tilbake, sier Thingwall, og påpeker at i disse usikre og ustabile tider må svarene betraktes som et øyeblikksbilde.
– Hvordan ser dere på bruktmarkedet fremover?
– Det har alltid vært vanskelig å spå dette markedet. Det er jo ikke et rent nasjonalt marked, men påvirkes også av situasjonen hos de ulike oppkjøperne og deres markeder/avtagerland som befinner seg i mange hjørner av verden. I dagens situasjon er det om mulig enda vanskeligere si noe om det, og det er forbundet med enda større usikkerhet. Vi må følge med fra dag til dag og utnytte de mulighetene som finnes i markedet akkurat nå, og på kort sikt, best mulig, sier Thingwall.
Ikke noe priskrakk
Leif Røvik, salgssjef for brukte lastebiler i Volvo Norge, mener situasjonen kunne vært verre.
– Hjemmemarkedet går rimelig greit foreløpig, det er ikke helt dødt – men vi merker at spesielt tippbiler og krokbiler er vanskelige å omsette. Eksport er det også litt av fortsatt, men det er mindre enn det har vært – selv om kronen er svak. Mange tradere er selvfølgelig nervøse, sier Røvik til YrkesBil.
Med lengre ventetid på nybil som følge av stengte fabrikker, tror Røvik flere lastebileiere nå vurderer å bytte til en nyere bruktbil i stedet for en helt ny lastebil.
– Mange sitter nok og vurderer slike ting akkurat nå, hvordan de skal investere. For oss som selger brukt er jo det en god ting. Vi tenker oss naturligvis om mer enn før, når det gjelder innbytte. Men vi har ikke sett noe priskrakk. I dag ligger vi nærmere prisene i resten av Europa, enn vi gjorde under finanskrisen i 2009, sier han.
– Hvor langt fremover tør du å se?
– Når vi kommer til september kan vi nok gjøre opp status. Da må det skje noe. Jeg tror det første som vil komme tilbake når mesteparten av dette er over, er et godt bruktmarked. Det vil nok ta lengre tid før nybilmarkedet er tilbake, sier Røvik.
YrkesBil har naturligvis også tatt en temperatursjekk i markedet for nye lastebiler.
Kort oppsummert: Med stengte fabrikker og stor fremtidsusikkerhet i markedet er ingen overrasket over dramatiske fall i ordreinnganger, men tilbakemeldingene svinger fra «total tørke» til «overraskende god aktivitet».
Helt bekmørkt er det altså ikke.
**Artikkelen ble først publisert i YrkesBil nr. 4 - 2020. Ikke abonnent? Bli det her, og få tilgang på eksklusive bransjesaker først**