-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye sjefer i toppen av Scania/MAN og VW Nytte
Det har vært rene stolleken i toppen av Volkswagen-konsernets nyttekjøretøyavdelinger i sommer. Flere toppsjefer er byttet ut.
Egentlig skulle Andreas Renschler vært en av de mektigste menn i global lastebilindustri. Etter 25 år hos Daimler gikk han av der i januar 2014. Mange mente det var fordi han ikke ble konsernets lastebilsjef.
Ett år senere ble han styremedlem i Volkswagen AG, med ansvar for de tunge bilene. I praksis var det MAN og Scania og de tunge bilene i Brasil, pluss en uklar bit av Volkswagen nyttekjøretøy.
Det har vært mange store opptredener siden den gang, men vi har aldri hatt følelsen av at det skjedde noe som helst i forbindelse med å bringe MAN og Scania sammen.
Arbeidet med å gjøre Traton-konsernet, til en «World Champion» var ikke en åpenbar suksess.
– Det har vært problemer med å få til et samarbeid mellom MAN og Scania, uttaler Hampus Engellau, kjøretøyanalytiker i Handelsbanken, til avisen SvD Näringsliv. Kritikken mot Renschler skal også handle om at Traton, som kun er et eierselskap, skal ha bygget opp en egen stor administrasjon uten at man har oppnådd de synergier som har vært forespeilet.
Like etterpå ble det kjent at Matthias Gründler (54) er konsernets nye toppsjef. Han er slett ikke ukjent i selskapet, han var nemlig finansdirektør i Traton frem til mai 2018 og skal være den som orkestrerte partnerskapet med Navistar i USA og Hino i Japan.
I motsetning til Renschler skal ikke Gründler ha plass ved styrebordet i Volkswagen AG.
I stedet skal Gunnar Kilian (45), som er HR-direktør ved personbilavdelingen i Wolfsburg, nå bli tungbilansvarlig i Volkswagen Board of Management.
I samme moment i sommer ble det klart at toppsjefen for MAN Truck & Bus, Joachim Drees (55), etter fem år i stillingen måtte vike plass for Andreas Tostmann (58), som inntil da hadde vært produksjonsdirektør i Volkswagen.
Et bytte i MAN-toppen er nok ikke overraskende for mange, etter at selskapet har slitt med lønnsomheten lenge. Ifølge manager-magazin.de var det allerede før koronakrisen snakk om å kutte 6.000 stillinger i MAN, og situasjonen er ikke akkurat blitt bedre nå.
Verdt å merke seg er også at Scania-sjef Henrik Henriksson og svenske Christian Levin, som er sjef for forskning og utvikling i Traton, beholder sine posisjoner. I 2019 hadde Scania en resultatmargin på 10,8 prosent, mens MAN oppnådde kun 3,3 prosent.
I varebilavdelingen, Volkswagen Nutzfahrzeuge i Hannover, har samtidig Thomas Sedran (55) måtte overlate toppsjefstolen til Carsten Intra (48). Sistnevnte kom fra stillingen som HR-direktør i tungbilkonsernet Traton. Sedran startet i topplederjobben i Volkswagen Nytte i 2018, og får nå nye oppgaver i Volkswagen-konsernet.